Voedsel

ZWARTE BONEN GEZONDE EIGENSCHAPPEN EN RISICO’S – GEWICHTS VERLIES – VERSTOPPING – SPIJSVERTERING EN VEROUDERINGS PROCES

 

Zwarte bonen (Phaseolus vulgaris) zijn algemeen bekend als schildpadbonen.

Dit komt door hun glanzende, donkere schelpachtige uiterlijk.

Ze hebben dezelfde smaak als paddestoelen en een zachte textuur tijdens het koken.

Technisch gesproken zijn zwarte bonen een van de 500 leden van de familie van de nierbonen.

Dit ingrediënt is bekend voor verschillende Latijnse culturen.

Zolang 7, 000 jaar geleden, werden zwarte bonen al beschouwd als een belangrijk voedsel voor Midden- en Zuid-Amerikanen.

Deze komen heel vaak voor in Amerikaanse keukens.

Toegevoegd hieraan, deze worden ook gebruikt voor Cajun en Creoolse keukens.

Zwarte bonen komen ook veel voor in Mexico, Brazilië, Dominica, Cubaans en Creools als traditioneel voedsel.

Of je nu vegetariër bent of niet, zwarte bonen kunnen geweldige gezondheidsvoordelen voor je lichaam geven.

Je kunt zwarte bonen zowel in blik als gedroogd kopen.

Zwarte bonen zijn rijk aan eiwitten, vezels, flavonoïde-antioxidanten en omega-3-vetzuren zijn slechts enkele van de voordelen voor de gezondheid die ze kunnen bieden.

Het volgende hieronder zijn meer voordelen.

 

Vezel

 

Zwarte bonen zijn rijk aan vezels.

Een kop van deze bonen bevat al 15 gram vezels .

Oplosbare vezels helpen ons spijsverteringskanaal goed te werken en constipatie te voorkomen.

Aan de andere kant verlaagt de oplosbare vezel de cholesterol- en bloedglucoseniveaus.

Voedingsmiddelen met een hoog vezelgehalte, zoals zwarte bonen, laten je langer vol voelen en voorkomen het verlangen naar te veel goed, omdat je ze langer moet kauwen.

Ten slotte kunnen zwarte bonen u ook helpen gewicht te verliezen.

Zoals ik eerder al zei, vermindert oplosbare vezels je verlangen naar onnodig eten.

Niet alleen dat, er is gerapporteerd dat vezels helpen bij het verminderen van uw mogelijkheid om kankerziekten zoals colorectale kanker te krijgen.

Volgens een voedingsdeskundige, Nancy D. Berkoff, RD, EdD, is de hoeveelheid vezels die je moet consumeren afhankelijk van de calorieën die je dagelijks inneemt.

Voor normale volwassenen, adviseert de USDA 14 gram vezels tot 1 000 calorieën die worden gegeten.

Als je dus een totale hoeveelheid van 3.000 calorieën per dag eet, moet je het aanvullen met 42 gram vezels.

 

antioxidanten

 

Er is een grote verscheidenheid aan antioxidanten die in onze natuur te vinden zijn en die voordelen bieden voor verschillende delen van ons lichaam.

Een van de voedingsmiddelen die rijk is aan antioxidanten zijn de zwarte bonen.

De lage hoeveelheid fytohemagglutinine in zwarte bonen is vergelijkbaar met appels en druiven.

Antioxidanten helpen bij het in balans brengen van celbeschadigende vrije radicalen.

Daar komt bij dat voedingsmiddelen die rijk zijn aan antioxidanten het risico op hartaandoeningen en verschillende soorten kanker verlagen.

Maar vanaf nu zijn er nog steeds onderzoeken die gaan over de belangrijkste voordelen van anti-oxidanten.

Het lichaam kan zijn eigen type antioxidanten hebben die als endogene antioxidanten worden genoemd.

Maar desondanks is ons lichaam nog steeds afhankelijk van middelen van buitenaf, specifiek van wat we eten  om de rest van de antioxidanten te krijgen die het nodig heeft.

Antioxidanten zoals vitamine A, C en E, polyfenolen en andere specifieke mineralen zoals selenium verbeteren ons immuunsysteem.

Het kan voorkomen dat een persoon een HIV-infectie heeft.

Een onderzoek van oktober 2012 heeft aangetoond dat vitamine C kan helpen bij het voorkomen van borstkanker bij vrouwen.

Antioxidanten kunnen ook anti-aging effecten veroorzaken.

Een verband tussen antioxidanten en het vertragen van het verouderingsproces en symptomen zoals geheugenverlies zijn gevonden tijdens

 

Eiwit

 

Zwarte bonen zijn ook rijk aan eiwitten.

Dit is de reden waarom veganisten deze graag aan hun maaltijden toevoegen.

In vergelijking met mager vlees heeft eiwit in zwarte bonen een minieme hoeveelheid verzadigd vet en bevat het geen cholesterol.

Als je geen vlees eet, zijn zwarte bonen en rijst een goede combinatie .

Als u van plan bent om op te stapelen, moet u weten dat eiwit uw spiermassa en magere weefsels kan verhogen.

Aan de andere kant, als u vet wilt verliezen, is het gemakkelijker om te doen als u elke dag de juiste hoeveelheid eiwitinname hebt.

Volgens het Amerikaanse ministerie van Volksgezondheid en Human Services wordt het tieners geadviseerd om elke dag zeven gram of drie porties eiwit te consumeren.

Voor kinderen van 2 tot 6 jaar oud is 2 dagelijkse porties of vijf ons genoeg.

Voor oudere kinderen, tienermeisjes en actieve vrouwen, wordt geadviseerd om 2 dagelijkse porties te nemen met een totaal van 6 gram.

 

Aminozuren en molybdeen

 

Omdat zwarte bonen rijk aan aminozuren en molybdeen zijn , kunnen deze ons zenuwstelsel helpen goed te functioneren.

De specifieke vitamine die in zwarte bonen kan worden gevonden, wordt Folate genoemd, ook wel bekend als Vitamine B9.

Dit type aminozuur speelt een belangrijke rol bij het reguleren van bepaalde aminozuren die ons zenuwstelsel nodig heeft.

Zonder vitamine B9 ontwikkelen individuen neurodegeneratieve aandoeningen zoals de ziekte van Alzheimer en de ziekte van Parkinson.

Daarnaast is Molybdeen gekoppeld aan het beter functioneren van 7 enzymen in ons lichaam en verschillende lichaamssystemen.

Ten slotte hebben studies aangetoond dat regelmatige inname van dit mineraal de impotentie en erectiestoornissen van oudere mannen kan verminderen.

 

Vitamine B1

 

Vitamine B1 of thiamine bevordert de energieproductie.

Zwarte bonen zijn geweldig voor mensen met vitamine B1-tekort om zorgen over het zenuwstelsel, het hart en het spijsverteringsstelsel te vermijden.

Een andere belangrijke rol van vitamine B1 is de ondersteuning van ons zenuwstelsel.

Met vitamine B1 zijn de structuur en integriteit van cellen in onze hersenen gezond.

In dit geval voorkomt het hersenbeschadiging, vooral bij jonge kinderen die zich ontwikkelende hersenen hebben.

 

Gezonde botten

 

De zwarte bonen bevatten een grote hoeveelheid ijzer, fosfor, calcium, magnesium, mangaan, koper en zink, die allemaal de structurering en het behoud van onze botstructuur bevorderen.

Zowel calcium als fosfor zijn belangrijk voor het raamwerk van onze botten.

Aan de andere kant spelen ijzer en zink een belangrijke rol bij het gezond en rekbaar houden van onze botten op bepaalde manieren.

Magnesium speelt een belangrijke rol bij de eiwitsynthese, zenuwfunctie, bloedsuikerspiegel, afgifte van neurotransmitters, bloeddrukregulatie en energiemetabolisme.

IJzer verbetert de zuurstofondersteuning door het hele lichaam.

Dit is door het afleveren van rode bloedcellen met componenten van hemoglobine die de ideale zuurstoftransporter is.

Een normale man heeft ongeveer 2 gram ijzer en een vrouw heeft ongeveer 1,6 gram.

Als een persoon minder dan het standaardbedrag verbruikt, zal het vermogen van ons lichaam om intense trainingen te ondergaan, afnemen.

Daar komt nog bij dat de daling van het aantal bloedcellen in ons lichaam zal leiden tot het verval van belangrijke voedingsstoffen zoals vitamine B12, foliumzuur, koper en vitamine A.

 

Bloedsuikerverordening

 

Met de combinatie van eiwitten en vezels in zwarte bonen helpt het om de bloedsuikerspiegel in balans te houden.

In vergelijking met andere voedingssuiker bewegen eiwitten en vezels met een gematigde snelheid.

Dit resulteert in de stabiele beweging van ons spijsverteringskanaal waardoor het eenvoudiger is om voedselcomponenten te verbreken.

Dit voorkomt dat plotselinge bloedsuikerspiegel toeneemt.

In termen van diabetes type II hebben onderzoeken aangetoond dat zwarte bonen de activiteit van alfa-amylase-enzymen in ons lichaam kunnen verminderen.

 

Preventie van hartaandoeningen

 

Vezel-, kalium-, foliumzuur-, vitamine B6- en fytonutriëntengehalte in zwarte bonen leiden tot een verminderd risico bij het verkrijgen van te veel cholesterol in de bloedsuikerspiegel waardoor hartziekten worden voorkomen .

Zowel de Vitamine B6 als het Folaat weren de groei van homocysteïne af.

Te veel inname van homocysteïne kan bloedvaten beschadigen die uiteindelijk tot hartaandoeningen leiden.

Aan de andere kant helpen de componenten van quercetine en saponinen bij het beschermen van ons hart .

Quercetine is een ontstekingsremmende component die het risico op atherosclerose verlaagt en de schadelijke effecten van LDL-cholesterol beschermt.

Daaraan toegevoegd, heeft de studie aangetoond dat saponinen het vermogen hebben om het lipiden- en cholesterolgehalte in het bloed in ons lichaam te verlagen.

 

Verbetering van de spijsvertering

 

Zoals ik eerder al zei, zijn zwarte bonen rijk aan vezels die de spijsvertering bevorderen door het spijsverteringskanaal toxine-vrij te houden.

Daarbij komt dat vezel is als de bezem van het spijsverteringskanaal dat al het afval wegveegt om onevenwichtige bacteriën in onze darmflora te voorkomen.

Het voorkomt ook spijsverteringsproblemen zoals constipatie, IBS en nog veel meer.

Verschillende onderzoekers hebben bewezen dat glasvezel de mogelijkheid heeft om darmkanker te voorkomen als gevolg van verstopping.

Daar komt bij dat vezel ook de normale pH-waarde van het lichaam behoudt, wat resulteert in een gebalanceerd niveau van zuur en alkalisch.

Het pakt het verhoogde zuurniveau aan van voedsel zoals mager vlees, verwerkte producten en zuivelproducten.

 

Gewichtsvermindering

 

De totale samenstelling van zwarte bonen heeft slechts een traceerbare hoeveelheid calorieën, wat belangrijk is als u probeert af te vallen.

Het eten van zwarte bonen kan voorkomen dat je te veel eet omdat de vezels je spijsvertering en wateropname vergroten.

Dit zal voorkomen dat je te veel trek in eten krijgt met snoep en onnodige snacks per dag.

 

Manieren om zwarte bonen te eten

 

In tegenstelling tot andere voedingsproducten, kunnen zwarte bonen het hele jaar door worden gekocht.

Als u van plan bent de ingeblikte zwarte bonen te kopen, zorg er dan voor dat u producten kiest die geen natrium bevatten en maak ze grondig leeg en spoel ze af om het natriumgehalte te verwijderen.

Als u gedroogde zwarte bonen maakt, is het belangrijk om minuscuul puin met de verpakking te verwijderen en deze bonen ongeveer acht tot tien uur voorafgaand aan het koken met schoon water te weken en te weken.

Dit zal helpen om een ​​smakelijkere smaak te krijgen.

Je hoeft geen kom zwarte bonen te eten om de voedingsstoffen te krijgen die je nodig hebt. Er zijn andere manieren om zwarte bonen in uw dagelijkse inname te kunnen opnemen.

Dit zijn:

  • Soepen – Zwarte bonen worden toegevoegd aan soepen voor verdikking. Wie houdt er nou van waterige soep? Je kunt een blik zwarte bonen toevoegen om je soep romiger, gezonder en smakelijker te maken.
  • Dip – Zwarte bonen kunnen ook worden gegeten als tussendoortje. Je kunt een eenvoudige Mexicaanse dip maken met zwarte bonen met guacamole, tomaten, wat gehakte uitjes en koriander.
  • Bijgerecht – Als je het gevoel hebt dat je elke dag hetzelfde hoofdgerecht hebt gegeten, voeg dan wat zwarte bonen toe als een nieuw bijgerecht.
  • Burger – Niet alle burgers zijn ongezond, vooral deze zwarte bonenburger. Je kunt mager vlees verminderen en er meer zwarte bonen aan toevoegen.
  • Ontbijt – Ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag. Als je veel energie voor de dag wilt, voeg je bonen toe met je zonnige kant naar boven.
  • Salade – Zwarte bonen kunnen ook aan je gewone salade worden toegevoegd. Zorg ervoor dat u de bonen goed kookt voordat u ze met andere ingrediënten mengt.

 

Potentiële gezondheidsrisico’s van het eten van zwarte bonen

 

Net als sommige andere voedingsmiddelen kan het consumeren van te veel zwarte bonen gevolgen hebben voor de gezondheid.

Alle peulvruchten hebben galactans, de complexe suiker die moeilijk te verteren is voor onze maag.

Met andere woorden, als u te veel consumeert, kunt u maag- en darmpijn krijgen.

Zwarte bonen bevatten ook purines.

Overmatige consumptie van dit onderdeel kan leiden tot gezondheidsproblemen zoals jicht en de vorming van nierstenen.

Afgezien van zwarte bonen, moet je het eten van voedsel dat rijk is aan purine minimaliseren of in balans brengen.

 

Conclusie

 

Zoals elk ander voedsel, kunnen zwarte bonen ook belangrijk zijn voor ons welzijn.

We ontdekten dat deze kleine bonen geweldige gezondheidsvoordelen bieden, zoals het helpen van ons spijsverteringskanaal om goed te functioneren, het verlagen van het risico op het krijgen van ziekten zoals kanker, diabetes, gezondheidsproblemen en ongezonde botten, het in balans houden van componenten van ons lichaam en zelfs het verminderen van het gewicht.

Iedereen kan profiteren van het eten van de juiste hoeveelheid zwarte bonen.

Of je nu een kind, een tiener, een gemiddelde persoon of een bejaarde bent, je zult zeker iets geweldigs krijgen van het consumeren van zwarte bonen.

Er zijn veel manieren om zwarte bonen te koken en er zijn duizenden recepten online beschikbaar en ook in gepubliceerde boeken.

Zorg ervoor dat u dit ingrediënt goed reinigt voordat u het aan uw maaltijd toevoegt.

Dit ingrediënt is een uitstekende keuze voor mensen die zichzelf en hun gezin gezond willen houden.

Zwarte bonen zijn inderdaad erg populair vanwege hun voordelen voor de mens en vormen een geweldige aanvulling op saaie maaltijden.