Dieet en Gewichtsverlies

WAT IS LEVERVETTING? BESTRIJD VETTE LEVER MET DIT KRACHTIGE DIEET MET WEINIG KOOLHYDRATEN

VERSLA VETTE LEVER MET DIT KRACHTIGE DIEET MET WEINIG KOOLHYDRATEN

  • Wat is levervetting?
  • Alcoholische leverziekte
  • Niet-alcoholische leververvetting
  • Oorzaken van niet-alcoholische leververvetting
  • Symptomen van niet-alcoholische leververvetting
  • Voedsel moet je vermijden
    • Suiker
    • fructose
    • Eenvoudige koolhydraten
    • Trans en verzadigde vetten
    • Vlees
  • Voedingsmiddelen die je voor vette lever zou moeten eten
    • Eiwit
    • Goede vetten
    • Complexe koolhydraten
    • antioxidanten
  • Wat moet je drinken?
  • Superleversupplementen
    • Mariadistel
    • Vitamine D
    • probiotica
    • antioxidanten
  • Gezonde leverlevensstijl
  • Conclusie

Hoewel ‘leververvetting’ misschien klinkt als een ingrediënt dat je in de keuken moet gooien, is de realiteit dat vette lever voor veel mensen een ernstige aandoening is die op vele manieren het welzijn en de gezondheid ernstig kan beïnvloeden.

De lever is een van de belangrijkste organen in ons lichaam – een die ons bloed ontgift, onze medicijnen verwerkt en de spijsvertering bevordert.

Gedurende vele jaren was de enige voedingsoorzaak van leverschade waarvoor gevreesd werd, een grote consumptie van alcohol gedurende een lange tijdsperiode.

Met de toename van overgewicht en obesitas, het toenemende suiker- en vetgehalte van de meeste diëten en verwerkte en snelle voedingsmiddelen, bedreigt een vette leverziekte meer van ons dan ooit tevoren.

De realiteit van vandaag is dat 34% van de Amerikaanse volwassenen niet-alcoholische leververvetting heeft, en het is de belangrijkste oorzaak van leverziekte in ontwikkelde landen zoals de VS, Australië en Canada.

Niet-alcoholische leververvetting is een ernstige aandoening die kan oplopen tot permanente leverschade en zelfs leverfalen of kanker.

Dus hoe weet u of u risico loopt op leververvetting en wat kunt u eraan doen?

 

Wat is Fatty Liver Disease?

 

Een vette leverziekte is een aandoening waarbij overtollig vet wordt opgeslagen in de lever en interfereert met de normale functie van de levercellen.

Er zijn twee hoofdtypes van leververvetting: alcoholische leverziekte en niet-alcoholische leververvetting.

 

vet-alcohol-lever

 

Alcoholische leverziekte

 

Alcoholische leveraandoening treedt op wanneer de lever zwaar wordt belast door chronische en extreme alcoholconsumptie, waardoor vet zich ophoopt in de lever.

Resultaten op lange termijn van alcoholische leverziekte kunnen permanente littekens (cirrose) en leverkanker omvatten.

Als u bent gediagnosticeerd met alcoholische leverziekte, zal uw arts of zorgverlener de beste weg naar herstel en genezing voor u bespreken.

 

Niet-alcoholische leververvetting

 

Niet-alcoholische leververvetting (NAFLD) is een aandoening waarbij schade en vetophoping in de lever is opgetreden zonder significant alcoholgebruik.

Een vette leverziekte is een teken van een afwijking in het metabolisme van de lever.

Een deel van de gebruikelijke functie van de lever is om onzuiverheden en stoffen zoals vetten en cholesterol uit het bloed te filteren en ze te herverdelen naar verschillende delen van het lichaam.

Bij leververvetting neemt de lever te veel vet op uit het bloed en lost niet genoeg op, of het produceert zelf te veel vet. Dit leidt tot een teveel aan vetophoping in de lever.

Er zijn twee soorten NAFLD.

In geïsoleerde vette lever (IFL) is het enige effect een opeenhoping van overtollig vet in de lever.

In niet-alcoholische steatohepatitis (NASH), evenals overmatig vetophopingen in de levercellen, is er ook ontsteking, beschadiging en dood van de levercellen, wat leidt tot littekens.

Dit kan ernstiger zijn, omdat de ontsteking en littekens langdurige, onomkeerbare schade veroorzaken, evenals het verhogen van uw risico op het ontwikkelen van leverkanker.

Vanwege de toename van overgewicht en obesitas en de lagere kwaliteit van onze moderne voeding, is niet-alcoholische leververvetting vandaag het belangrijkste type van leververvetting geworden.

 

Oorzaken van niet-alcoholische leververvetting

 

De meeste medische professionals zouden zeggen dat de exacte oorzaken van niet-alcoholische vette leverziekte complex en moeilijk te begrijpen zijn.

We kunnen echter wel stellen dat er duidelijke risicofactoren zijn die lijken te leiden tot de ontwikkeling van niet-alcoholische leververvetting.

De twee belangrijkste risicofactoren voor niet-alcoholische leververvetting zijn diabetes en obesitas.

In het geval van obesitas is er overtollig vet in het lichaam en dit betekent dat er ook meer vet in het bloed zit.

Omdat de lever de belangrijkste locatie is waar bloed wordt gezuiverd, raakt een deel van dit overtollige vet vast in de lever.

In de loop van de tijd hopen meer en meer vetten zich op in het bloed, meer en meer vetophopingen in de lever – resulterend in niet-alcoholische leververvetting.

Bij zowel obesitas als diabetes, neigt ook de insulineresistentie enigszins te zijn.

Hier wordt suiker (glucose) in het bloed opgebouwd omdat insuline niet hard genoeg werkt.

Wanneer insuline niet werkt om glucose uit het bloed te krijgen, betekent dit dat er niet genoeg glucose in de cellen komt waar het nodig is.

Normaal gesproken is glucose de belangrijkste brandstofbron voor onze cellen.

Maar zonder voldoende glucose in alle cellen van het lichaam, inclusief onze levercellen, te komen, moeten deze cellen een andere manier vinden om energie te krijgen.

In de meeste gevallen betekent dit dat de cellen vet moeten produceren.

Wanneer de levercellen ook meer vet gaan produceren, hoopt dit vet zich op in de lever en draagt ​​het bij tot leververvetting.

Andere risicofactoren voor leververvetting zijn:

  • De aanwezigheid van het metabool syndroom
  • Genetica
  • Leeftijd
  • medicijnen
  • Hepatitis C
  • Auto-immuun of erfelijke leverziekte
  • Snel gewichtsverlies
  • uithongering

Sommige gezondheidsspecialisten hebben een ander idee over de oorzaken achter niet-alcoholische leververvetting, een idee dat voedselkeuzes als een belangrijke factor bijdraagt.

Het is niet vet in het dieet dat vooral wordt toegeschreven aan leververvetting, maar een soort suiker die alleen in de lever wordt verwerkt – en dat is fructose.

Terwijl fructose een natuurlijke suiker is die wordt aangetroffen in fruit dat goed voor ons is in kleine hoeveelheden, is onze fructose-inname de afgelopen 30 jaar enorm gestegen.

Goedkope high-fructose-glucosestroop is gebruikt om onze frisdranken, snoepjes, snacks, dranken en bewerkte voedingsmiddelen van alle soorten te zoeten.

Omdat de lever het enige orgaan in het lichaam is dat fructose kan verwerken, wanneer dit geconcentreerde gezoete voedsel de lever raakt, moet de lever overuren om al die fructose te verwerken.

Naast het feit dat het een grote bijdrage levert aan niet-alcoholische leververvetting, is de hoge fructoseconsumptie ook gekoppeld aan onze obesitas-epidemie, hartziekte, diabetes en metabool syndroom.

 

Symptomen van niet-alcoholische leververvetting

 

Vette leveraandoeningen hebben gewoonlijk geen symptomen totdat de aandoening vrij geavanceerd is, maar vroege symptomen kunnen zijn vermoeidheid, zwakte en vermoeidheid, verlies van eetlust, misselijkheid of concentratiestoornissen.

Naarmate de aandoening ernstiger wordt, kunt u geelzucht (geelverkleuring van de huid en ogen), overmatig bloeden door kleine wonden en opgeblazen gevoel en pijn op de buik ervaren.

De meeste gevallen van leververvetting komen voor bij routinematige bloedtesten, dus het is belangrijk om op de hoogte te blijven van medische controles, vooral als u overgewicht heeft of aan diabetes lijdt.

 

Voedsel moet je vermijden

 

Nu begrijp je wat vette leverziekte is en hoe het kan worden gekoppeld aan onze voedselkeuzes en andere leefstijlgerelateerde ziekten zoals diabetes, obesitas en hartziekten.

De volgende stap is weten wat te eten, en eerst kijken we naar welk voedsel te vermijden is voor leververvetting.

 

suikers-vette-lever-dieet

 

Suiker

 

Suiker is niet alleen slecht voor je lever, maar ook een overmatige consumptie van suiker leidt tot obesitas en diabetes – twee van de hoogste risicofactoren voor leververvetting.

Er is voldoende bewijs om te suggereren dat het echt verminderen van suiker, vooral voedingsmiddelen met toegevoegde suiker, het spel voor leververvetting echt kan veranderen.

Natuurlijk is er suiker die we aan thee en koffie toevoegen, maar de grootste hoeveelheid toegevoegde suiker die we eten is eigenlijk in bewerkte voedingsmiddelen zoals koekjes, ontbijtgranen, cakes, sap, frisdrank, sauzen en gezoete snacks.

Dit is de suiker waar we echt op moeten letten.

Let op verborgen suiker in vetarm voedsel, saladedressings, ketchup en vele andere voedingsmiddelen.

 

vruchtensappen-vette-lever

 

fructose

 

Je hebt eerder fructose gehoord, maar wat is het eigenlijk?

Fructose is een natuurlijke suiker die aanwezig is in alle zoete vruchten.

In moderne tijden hebben bedrijven fructose-glucosestroop of fructose-glucosestroop gebruikt als een goedkoop alternatief voor rietsuiker als zoetstof in frisdranken, sauzen, siropen en andere voedingsmiddelen.

Hele vruchten bevatten wel fructose, maar alleen in kleine hoeveelheden, terwijl frisdranken en zelfs vruchtensappen 10-30 keer meer fructose per keer kunnen bevatten dan hele vruchten.

Vruchtensappen lijken misschien gezond, maar ze zijn eigenlijk gewoon een geconcentreerde vorm van de fruitsuiker, zonder vezels.

Verminder gezoete producten en alle sappen, ingeblikt fruit en gedroogde vruchten om uw inname van fructose te verlagen.

Wees alert op hoogfructose fruit zoals watermeloen, appels, mango’s en peren.

Kies lagere fructose hele vruchten zoals bessen, bananen, kiwi’s en citrus.

 

wit-bloem-pasta-koolhydraten

 

Eenvoudige koolhydraten

 

Eenvoudige koolhydraten zijn de vijand van een goede gezondheid en dragen bij aan diabetes, obesitas, hartziekten en leververvetting.

Eenvoudige koolhydraten zijn onder andere:

  • witbrood
  • Witte noedels
  • Zoete snacks, zoals cakes, koekjes, crackers, gebak en bars
  • Suiker, honing en siropen.

Eenvoudige koolhydraten zijn koolhydraten die overdreven zijn verwerkt, waardoor de meeste van de goedheid die ze oorspronkelijk bevatten, werd verwijderd.

Eenvoudige koolhydraten worden snel door het lichaam opgenomen, waardoor de bloedsuikerspiegel stijgt.

Zoals we eerder hebben besproken, leiden hogere bloedsuikerspiegels tot insulineresistentie en dit zorgt ervoor dat vet zich ophoopt in de lever.

Zoals veel onderzoeken hebben aangetoond, is het verminderen van de totale hoeveelheid koolhydraten in het dieet en het elimineren van eenvoudige koolhydraten een van de belangrijkste stappen in de preventie of behandeling van leververvetting.

 

butter-spoon-bowl-ongezond vet

 

Trans en verzadigde vetten

 

In de volksmond aangeduid als ‘slechte’ vetten, is het niet moeilijk om te zien waar trans en verzadigde vetten hun negatieve reputatie vandaan halen.

Ze dragen het meest bij aan hartziekten en bloedvaten .

Overmatige vetinname kan leiden tot obesitas en een hoger gehalte aan vetzuren in het bloed, die beide bijdragen aan leververvetting.

Het verminderen van verzadigd en transvet betekent een gezonder hart, en het kiezen van vetarm voedsel betekent in het algemeen een lager risico op obesitas en bijgevolg een niet-alcoholische leververvetting.

 

koude-cut-bewerkte vlees-mix

 

Vlees

 

Hoewel een goede eiwitinname levergenezing ondersteunt, hebben onderzoeken aangetoond dat een hoge consumptie van rood vlees en verzadigd vet leidt tot een verhoogd risico op leverziekte en leverkanker.

Zonder twijfel eten de meeste volwassenen tegenwoordig veel meer rood vlees dan door het lichaam wordt vereist, en veel van het gegeten vlees is in de vorm van verwerkte vleesproducten zoals worsten, hotdogs en gezouten vlees.

Vermijden van deze vleeswaren en slechts af en toe genieten van rood vlees helpt bij het voorkomen en beheersen van leververvetting.

 

Voedingsmiddelen die je voor vette lever zou moeten eten

 

Net zoals sommige voedingsmiddelen waar we hier naar hebben gekeken ook bijdragen aan het verergeren of verergeren van leververvetting, er zijn voedingsmiddelen die je kunt kiezen die helpen om het risico op leververvetting te verminderen en levergenezing in de toekomst te bevorderen.

 

good-fat-omega-3-zalm-cure-vette-lever

 

Eiwit

 

Eiwit is een essentiële voedingsstof in onze voeding.

Terwijl de meesten van ons over het algemeen genoeg eiwitten binnen krijgen, is rood vlees een van de belangrijkste eiwitbronnen in de meeste diëten, wat niet zo levervriendelijk is.

Uit een onderzoek is gebleken dat bij kinderen met een leververvetting de vis- en omega-3-vetzuren onvoldoende waren, wat een van de factoren kan zijn geweest bij de ontwikkeling van de ziekte.

Vermindering van de inname van rood vlees, terwijl het verhogen van de inname van vis, wit vlees en alternatieve eiwitbronnen is aangetoond dat het gunstig is voor een optimale levergezondheid.

Sommige alternatieve eiwitbronnen om te proberen zijn:

  • Organische kip
  • Vette vis zoals zalm, tonijn en sardines
  • Duurzaam gekweekte vis
  • eieren
  • noten
  • peulvruchten
  • Vetarme kaas

 

walnoten-for-vette lever

 

Goede vetten

 

Zoveel verzadigde en trans-vetten zijn slecht voor uw lever, mono-onverzadigde en omega-3-vetzuren kunnen gunstig zijn voor uw lever en uw gezondheid.

Onderzoek van hoge kwaliteit toont aan dat omega-3-vetzuren de lever kunnen beschermen tegen de ontwikkeling van niet-alcoholische leververvetting en ook helpen om vet uit de lever te verwijderen zodra de ziekte is begonnen.

Bron van omega-3-vetzuren zijn vette vis zoals zalm, tonijn en sardines en noten en zaden zoals walnoten en lijnzaad.

Een dieet rijk aan enkelvoudig onverzadigde vetten zoals olijfolie is ook nuttig gebleken bij het voorkomen en behandelen van niet-alcoholische leververvetting.

Deze goede vetten werken op twee manieren – door te helpen bij het verwijderen van een deel van de bestaande vetophopingen in de lever en door de ontsteking in het hele lichaam te verminderen.

 

brown-rice-tegen-vette-lever

 

Complexe koolhydraten

 

Als koolhydraten deel uitmaken van je dieet, is het belangrijk om complexe koolhydraten te kiezen die minimaal worden verwerkt, weinig GI bevatten en waar mogelijk biologisch.

Dit soort koolhydraten laat glucose langzaam in je bloedbaan ontsnappen, waardoor de bloedsuikerspiegel stabiel blijft en de progressie van insulineresistentie stopt.

Complexe koolhydraten zijn onder meer:

  • Volkoren brood en granen
  • Hele rolde haver
  • Bruine rijst
  • quinoa
  • peulvruchten
  • Zoete aardappel

Evenals het kiezen van de juiste soort koolhydraten, zou het verlagen van je algehele koolhydraatinname het beste alternatief zijn voor je lever.

Studies hebben aangetoond dat een lager koolhydraatdieet kan helpen om een ​​gezonde lever te onderhouden en de hoeveelheid levervet in een ongezonde lever te verminderen.

 

antioxidanten-groenten-fruit-fat-lever

 

antioxidanten

 

Antioxidanten zijn gezonde verbindingen in voedingsmiddelen die oxidatieve stress bestrijden, een soort schade die optreedt in cellen en bijdraagt ​​aan leververvetting, kanker en veroudering.

Van antioxidanten is aangetoond dat ze het overtollige vetgehalte en ontstekingen die optreden bij leververvetting verlagen.

De twee belangrijkste antioxidanten bestudeerd voor leverziekte waren vitamine E en alfaliponzuur (ALA) die meestal worden aangetroffen in noten en zaden, groenten en vlees, maar er is een hele reeks antioxidanten gevonden in veel verschillende soorten vers voedsel.

De beste manieren om een ​​verscheidenheid aan antioxidanten te krijgen, is elke dag veel verschillend gekleurd, natuurlijk voedsel te eten, omdat elke verschillende soort groenten en fruit verschillende soorten antioxidanten bevat.

Bijvoorbeeld, oranje en rood voedsel zoals wortels, pompoen, zoete aardappel, sinaasappels en pepers bevatten bèta-caroteen.

Resveratrol wordt gevonden in donkere voedingsmiddelen zoals rode druiven, cacao en bessen.

Vitamine C (ascorbinezuur) wordt aangetroffen in een verscheidenheid aan voedingsmiddelen, waaronder citrusvruchten, aardbeien en kiwi’s.

Elke dag een goede variëteit aan groenten, fruit, bonen en noten kiezen, moet zorgen voor een adequate inname van antioxidanten.

 

WAT IS LEVERVETTING? BESTRIJD VETTE LEVER MET DIT KRACHTIGE DIEET MET WEINIG KOOLHYDRATEN

 

Wat moet je drinken?

 

Met al die suiker en fructose in frisdrank en sappen, ben je op zoek naar iets anders om als alternatief te nippen.

Er is goed nieuws voor koffiedrinkers, met onderzoeken die aantonen dat koffie de leverfunctie verbetert en de vetophoping in de lever verlaagt.

De voordelen kunnen niet alleen op de korte termijn zijn, met bewijs dat slechts één kop per dag het risico op leverkanker met 14% kan verminderen, waarbij twee of meer kopjes het risico tot 66% verlagen.

Houd er rekening mee dat meer dan één kopje koffie per dag kriebels en hartkloppingen kan veroorzaken, dus blijf bij slechts één kopje per dag als je het niet zeker weet.

Dus geniet van je koffie, maar zorg ervoor dat je de suiker en room lekker laat gaan!

Aan de andere kant kunnen slechts 3 porties alcohol per dag voldoende zijn om leverkanker te veroorzaken, dus het is een van de beste dingen die u kunt doen om de lever te helpen genezen van de alcohol om uw lever te helpen genezen.

 

Superleversupplementen

 

Naast het kiezen van gezondere voedingsmiddelen en dranken en het vermijden van voedsel en dranken die schadelijk zijn voor de lever, kan het ondersteunen van uw leverfunctie met krachtige natuurlijke supplementen echt helpen in de strijd tegen leververvetting.

 

mariadistel-thee-in-cup

 

Mariadistel

 

Mariadistel is het nummer één supplement dat gunstig is voor de gezondheid van de lever, aanbevolen door veel artsen en goedgekeurd door een groot aantal onderzoeken.

Silymarin, het werkzame bestanddeel in mariadistel, is een ontstekingsremmer en een antioxidant, heeft positieve effecten op het hart, is gunstig voor diabetes en helpt bij het herstellen van de lever.

Mariadistel is een supplement dat de moeite waard is om met uw arts te bespreken, voor gebruik als een ondersteuning terwijl u werkt aan het optimaliseren van uw levergezondheid door goede voedings- en levensstijlkeuzes.

 

vitamine-d-en-vette lever

 

Vitamine D

 

Ook bekend als ‘de zonnevitamine’, onze voorraad vitamine D wordt meestal aangevuld door voldoende blootstelling aan de zon.

Velen van ons krijgen echter niet genoeg van deze essentiële vitamine, waarvan driekwart van de Noord-Amerikanen denkt dat ze tekortschieten.

Vitamine D-tekort is niet alleen gekoppeld aan de ontwikkeling van niet-alcoholische leververvetting, maar wordt ook verondersteld een rol te spelen bij kanker, hartaandoeningen en diabetes, dus het is een belangrijke vitamine om te zien.

Met zovelen met een tekort aan vitamine D, is het belangrijk om getest te worden en met uw arts te praten over vitamine D-suppletie voor uw levergezondheid.

 

Griekse yoghurt-tegen-vette lever

 

probiotica

 

Probiotica zijn supplementen die de goede bacteriën in de darm en darmen ondersteunen en aanvullen, die van vitaal belang zijn voor een goede spijsvertering.

Het wordt steeds duidelijker dat een gezonde darmflora en gezonde darmen van cruciaal belang zijn voor een optimale ondersteuning van de gezondheid en het immuunsysteem.

Dysbiose van de darm en ‘leaky gut syndrome’ zijn betrokken bij de ontwikkeling en progressie van niet-alcoholische leververvetting, en probiotica kunnen deel uitmaken van de oplossing voor de preventie en behandeling van leververvetting.

Probiotica ondersteunen een gezonde darmflora, die het immuunsysteem opbouwt en het lichaam beschermt tegen vele aandoeningen, waaronder niet-alcoholische leververvetting.

 

gemengde bessen-antioxidantia-fat-lever

 

antioxidanten

 

Naast deze supplementen kunnen sommige van de eerder genoemde antioxidanten, zoals omega-3-vetzuren, vitamine E en alfaliponzuur, ook zeer nuttig zijn in supplementvorm voor het ondersteunen en beperken van steatose (vetophoping) in de lever.

 

Gezonde leverlevensstijl

 

Een gezonde levensstijl gaat hand in hand met goede voedingskeuzes en suppletie om een ​​optimale levergezondheid te bereiken.

Als het gaat om de strijd tegen niet-alcoholische leververvetting, is voeding een centraal punt van zorg, maar lichaamsbeweging, verantwoord alcoholgebruik, rookvrij blijven en afvallen zijn ook belangrijk voor een gezonde lever en een gezond leven.

Oefening: Regelmatige lichaamsbeweging is cruciaal voor het handhaven van de cardiovasculaire gezondheid, het verliezen van gewicht en het beheersen van de insulineresistentie.

Gezondheidsautoriteiten raden 150 minuten per week matig intensieve lichaamsbeweging om gezond te blijven, en zelfs nog meer als je probeert om gewicht te verliezen.

Alcoholinname: zelfs als uw leververvetting niet-alcoholisch is , wordt aangeraden om geen alcohol te drinkenom de lever de beste kansen op genezing en herstel te geven.

Roken: roken verergert de effecten van niet-alcoholische leververvetting in het algemeen, om nog te zwijgen van het feit dat het vreselijk is voor uw gezondheid op vele manieren – het verhogen van uw risico op kanker, hartaandoeningen en longaandoeningen.

Vraag uw arts om hulp bij het stoppen met roken als u het nodig heeft.

Afvallen: Afvallen wordt beschouwd als een van de meest kritische stappen in de behandeling van niet-alcoholische leververvetting, vooral het verminderen van het gewicht in de buikstreek.

Effectieve methoden voor gewichtsverlies zijn alles wat duurzaam is en voor u werkt, maar anderen hebben succes gevonden met intermitterend vasten, minder koolhydraatvoedingen en calorie-gecontroleerde diëten.

 

woman-smoking-cause-for-vette-lever

 

Conclusie

 

Een gezonde voeding en levensstijl voor de lever is in het algemeen niet zo verschillend van een gezonde levensstijl, met net iets meer aandacht voor het koolhydraatgehalte en het vermijden van eenvoudige suikers, vooral fructose.

Deelname aan regelmatige lichaamsbeweging, stoppen met roken, het verminderen van alcoholconsumptie en het eten van een gezond gebalanceerd dieet dragen allemaal bij aan een optimaal algemeen welzijn, een gezond gewicht en een sterke magere lever – en dat ondersteunt een beter, helderder leven.