Slaap

WAAROM BEN IK NOG STEEDS MOE NA 8 UUR SLAAP?

Vermoeide vrouwen rusten - Waarom ben ik nog steeds moe na 8 uur slaap? - Women's Health UK

WAAROM BEN IK NOG STEEDS MOE NA 8 UUR SLAAP?

Het advies van een expert om het beste uit je kostbare zzz’s te halen.

De bevindingen, gepubliceerd in het tijdschrift Science , laten zien dat de unieke methode van de hersenen om zichzelf te reinigen – bekend als het glymfatische systeem – zeer actief is tijdens de slaap, het opruimen van gifstoffen die anders zouden opbouwen en neurologische aandoeningen zoals de ziekte van Alzheimer zouden veroorzaken. Dat zou kunnen zijn waarom je je zo opgekikkerd voelt na een goede nachtrust (dromen van Mr. Gosling opzij).

Maar wat als je je ’s ochtends niet fijntjes en dichtbegroeid voelt en je duizelig afvraagt:’ Waarom ben ik na 8 uur slaap nog steeds moe ‘?

Als je moe wakker wordt na 8 uur slaap, kunnen deze zeven dingen de schuld zijn.

WAAROM BEN IK NOG STEEDS VERMOEID NA 8 UUR SLAAP?

1. GEHYDRATEERD

Zonder voldoende vochtinname, daalt de bloeddruk, waardoor de zuurstoftoevoer naar de hersenen vertraagt, waardoor u zich helemaal leeg voelt.

Als je na 8 uur slapen nog steeds moe bent, moet je mogelijk je H2O verhogen.

De hoeveelheid vloeistof die nodig is, is afhankelijk van het individu, maar u moet minstens drie keer per dag naar het toilet gaan. Tussen zes en acht glazen drankjes op basis van water, inclusief thee en koffie, wordt een dag aanbevolen.

 

2. UW SCHILDKLIER

Hypothyreoïdie is wanneer uw schildklier, een klier die hormonen produceert om slaperigheid en honger te beheersen, niet actief is.

Het is een veel voorkomende oorzaak van overmatig slapen, maar moeilijk vast te stellen zonder een arts. Als u zich traag voelt maar voldoende slaapt, boek dan een afspraak met uw arts. Een eenvoudige bloedtest kan een klier detecteren die slecht is geworden.

3. ALCOHOL

Meer dan de helft van ons bereikt tussen drie en vier keer per week een glaasje vino om te ontspannen na een hectische dag.

Hoewel alcohol je in eerste instantie ontspant, kan het je slaapkwaliteit in gevaar brengen – zelfs als je de aanbevolen 7-8 uur krijgt. De chemicaliën in alcohol verstoren je slaapcyclus, waardoor je niet in diepe slaap komt.

Stap weg van de Chardonnay.

 

4. JE HEBT APNEA ACHTEN

De stoornis treft 3-7% van de bevolking. Lijders worden wakker omdat ze stoppen met ademen ergens van vijf keer tot honderden keren.

Klinkt beangstigender , maar je slaapt langer omdat je slaapkwaliteit in gevaar is.  je herinnert je niet meer dat je wakker werd, dus het is moeilijk te zeggen of je lijdt.

Snurken, overgewicht en wakker worden met hoofdpijn – veroorzaakt door een nachtelijk gebrek aan zuurstof – zijn allemaal symptomen van slaapapneu. Neem contact op met uw arts als ze bekend voorkomen.

5. DUTJE

Een siësta kan de rand van de middag doen zakken, maar de duur van uw downtime is cruciaal.

Het is klinisch bewezen dat een dutje tot 30 minuten revitaliserend is, maar langer dan dat en je beland je gedurende een uur in een REM-cyclus.

Als u midden in de cyclus wakker wordt, kunt u zich suf voelen, dus als u langer wilt slapen, moet u er 90 minuten over doen.

 

6. UW STEM

Veel depressieve mensen zijn ook slaperig.

Maar hier is de deal: depressie hoeft je niet noodzakelijkerwijs meer te laten slapen, het maakt het alleen maar moeilijker om uit bed te komen, wat kan leiden tot overmatige slaap.

Dus als u merkt dat u de energie mist om de  dag  tegemoet te zien, ga dan naar uw huisarts om gecontroleerd te worden op deze veel voorkomende ziekte.

7. MINERAL DEFICIENCY

Magnesium speelt een vitale rol bij het handhaven van de bloedsuikerspiegel, spiergezondheid en concentratie, dus een gebrek daaraan kan je slaperig doen voelen.

Magnesium wordt gevonden in bladgroenten en noten, maar een supplement kan ook helpen.

Als je het gevoel hebt dat je maximaal 8 uur slaapt en nog steeds moe bent, probeer dan magnesiumtabletten.

WAAROM BEN IK NOG STEEDS MOE NA 8 UUR SLAAP?