Gezondheid

TOP 11 ONTSTEKINGSREMMENDE VOEDINGSMIDDELEN

TOP 11 ONTSTEKINGSREMMENDE VOEDINGSMIDDELEN

TOP 11 ONTSTEKINGSREMMENDE VOEDINGSMIDDELEN

Voor veel mensen denken ze dat een ontsteking een slechte zaak is. Eigenlijk is ontsteking dat niet. Het is een essentieel onderdeel van het immuunsysteem van het lichaam. Het is de poging van het lichaam om zichzelf te genezen na een blessure. Ontsteking is ook een manier waarop het lichaam zichzelf verdedigt tegen vreemde indringers, zoals bacteriën en schadelijke virussen. En als laatste, het is een manier waarop het lichaam beschadigde cellen en weefsels repareert.

Met een verhoogde aandacht voor een specifiek deel van het lichaam, zal er zwelling, roodheid, hitte en wat pijn of ongemak zijn.

Hoe is ontsteking schadelijk?

TOP 11 ONTSTEKINGSREMMENDE VOEDINGSMIDDELEN

Wanneer je erover nadenkt, leven wonden en infecties worden dodelijker zonder ontsteking.

Aan de andere kant kan deze toestand ook een probleem zijn. Hoe? Nou ja, het is meestal de oorzaak van vele ziekten. Sommige hiervan omvatten artritis, hartaandoeningen, kanker, diabetes, de ziekte van Alzheimer en nog veel meer.

Een van de hoofdoorzaken van deze aandoening zijn laaggradige bacteriële, virale en schimmelinfecties. Andere oorzaken zijn genetica, stress, giftige stoffen uit de omgeving en uw dieet en levensstijl.

Ontstekingsremmende voedingsmiddelen

Gelukkig zijn er een aantal superfoods beschikbaar die de schadelijke effecten van ontstekingen kunnen tegengaan. Hieronder staan ​​enkele voorbeelden van voedsel dat kan helpen. Het is het beste om het langzaam en gemakkelijk te doen wanneer u deze voedingsmiddelen in uw dieet introduceert. Dit is vooral zo als je ze helemaal niet eet. Op de lange termijn voel je je uiteindelijk beter en gezonder. En zeker, je lichaam zal je zeker bedanken.

Knoflook

Het is bekend dat knoflook veel voordelen heeft voor het lichaam. Het heeft antibacteriële, schimmelwerende, antivirale en antioxiderende eigenschappen. Veel onderzoekers geloven dat al deze prachtige voordelen zijn vanwege de zwavelhoudende verbindingen, zoals allicine. Deze verbindingen blokkeren enzymen die verantwoordelijk zijn voor bacteriële en virale infecties. Studies tonen aan dat terwijl je deze specifieke stof verteren, je lichaam sulfeenzuur produceert . Dit reageert dan zeer snel tegen schadelijke vrije radicalen.

Bovendien stimuleert verouderd knoflookextract ontstekingsremmende eiwitten. Het houdt ook inflammatoire markers tegen in chronische ontstekingsomgevingen.

Gember

Gember vermindert ontstekingen veroorzaakt door overactieve immuunreacties. Het breekt de opeenhoping van gifstoffen in je organen af. Het reinigt ook het lymfestelsel , dat het rioleringssysteem van ons lichaam is. De belangrijkste verbinding die verantwoordelijk is voor deze voordelen is gingerol. Het is ontstekingsremmend, antioxidant, anti-ziekte en antibacterieel. Deze verbindingen blokkeren verschillende genen en enzymen die ontstekingen veroorzaken.

Deze wortel verhindert ook gewrichtspijn en vermindert osteoartritis en reumatoïde artritis.

Kurkuma

Het curcuminegehalte in kurkuma is het belangrijkste bestanddeel dat tegen ontstekingen vecht. Volgens een studie is curcumine een van de krachtigste ontstekingsremmende en antiproliferatieve middelen ter wereld. Wat het doet, is dat het de activering van ontstekingsroutes remt door de productie van twee pro-inflammatoire enzymen uit te schakelen.

Chia zaden

Chia-zaden zijn een krachtpatser voor voedingsstoffen. Ze bevatten essentiële vetzuren zoals linolzuur en alfa-linolzuur. Ook hebben ze strontium en mucine. Daarnaast hebben ze ook vitamine A, B, D en E. En tenslotte hebben ze mineralen zoals ijzer, zwavel, mangaan, magnesium, jodium, niacine en thiamine.

Al deze componenten geven de zaden hun vermogen om ontstekingen om te keren. Chia-zaden reguleren ook de bloeddruk en cholesterol. De zaden keren ook de slechte bijwerkingen van oxidatieve stress om .

Groene thee

TOP 11 ONTSTEKINGSREMMENDE VOEDINGSMIDDELEN

Groene thee-liefhebbers , verheug je! Deze schijnbaar onschuldige drank zit boordevol antioxidanten en ingrediënten die bestand zijn tegen ontstekingen. Groene thee heeft catechinen, waarvan bekend is dat ze met bedreigende vrije radicalen vechten. Bovendien maakt het hoge gehalte aan epigallocatechinegallaat (EGCG) samen met polyfenol het een zeer sterke ontstekingsremmende drank.

Het is gekend om verschillende ziekten te bestrijden die door ontsteking worden veroorzaakt. Enkele voorbeelden zijn leverziekte, atherosclerose, borstkanker en prostaatkanker. Bovendien bevordert deze drank ook een gezond hart.

Beets

TOP 11 ONTSTEKINGSREMMENDE VOEDINGSMIDDELEN

Wat is een geweldige manier om ontstekingsremmende voedingsmiddelen te herkennen? Door hun diepe, donkere kleuren! Beets zijn een geweldig voorbeeld. Ze zitten boordevol anti-oxidanten die tegen ontstekingen vechten. Merk op dat de antioxidant betalain verantwoordelijk is voor hun kleur. Het is ook een uitstekende ontstekingsremmende factor.

Bieten staan ​​ook bekend om het verbeteren van je metabolisme en het wegwerken van genen die vet verzamelen. Ze hebben ook positieve effecten op de insulineresistentie en verbeteren je humeur. Het eten van bieten verlaagt van nature de niveaus van inflammatoire markers. En ten slotte verminderen ze ook het risico op diabetes type 2 , hoge bloeddruk en opbouw van plaque.

bosbessen

TOP 11 ONTSTEKINGSREMMENDE VOEDINGSMIDDELEN

Een onderzoek toont aan dat regelmatig eten van deze bessen de ontsteking aanzienlijk vermindert. In een andere studie laat het zien dat ze ook de ontstekingsremmende effecten van hoog-vet, koolhydraatrijke maaltijden neutraliseren.

Bosbessen bevatten een zeer krachtige antioxidant die ontstekingen tegengaat. Dit staat bekend als quercetine. Het beschermt ook het lichaam tegen oxidatieve stress, waardoor ontstekingen worden verminderd.

De andere voordelen zijn onder meer het vertragen van cognitieve achteruitgang en het verbeteren van het geheugen en de motorische functie.

Donkere chocolade

TOP 11 ONTSTEKINGSREMMENDE VOEDINGSMIDDELEN

Dit is goed nieuws voor chocoladeliefhebbers. Het is bekend dat het super rijk is aan anti-inflammatoire antioxidanten. Het is ook bekend dat flavanolen bijdragen aan de ontstekingsremmende effecten van chocolade. Bovendien vermindert het het risico op hartaandoeningen en kan het tot gezondere veroudering leiden en de endotheelcellen in de bloedvaten gezond houden.

Een onderzoek aan de Louisiana State University toont aan dat darmmicroben in onze maag chocolade tot hart-gezonde en ontstekingsremmende verbindingen fermenteren. Deze stoppen genen die leiden tot insulineresistentie en ontsteking.

En onthoud, hoe donkerder de chocolade (minstens 70% cacao en hoger), hoe beter.

Broccoli

TOP 11 ONTSTEKINGSREMMENDE VOEDINGSMIDDELEN

Aaah, de gevreesde broccoli. De meeste kinderen verafschuwen eenvoudig deze kruisbloemige groente. Zozeer zelfs dat ze het als vermomde duivel markeren.

Dat is echter niet het geval. Broccoli is eigenlijk een zeer voedzame groente die rijk is aan sulforafaan. Deze antioxidant bestrijdt ontstekingen door de niveaus van NF-kB en cytokines te verlagen. Deze verbindingen verhogen de kans op ontsteking.

Broccoli bevat ook glucosinolaat. Dit voorkomt ongewenste ontstekingen wanneer ze worden geconverteerd naar I3C. Dit is een verbinding die de productie van pro-inflammatoire mediatoren verlaagt.

Daarnaast heeft het een hoog gehalte aan zowel magnesium als kalium, mineralen die hun eigen eigenschappen hebben die vechten tegen ontstekingen.

Al deze factoren werken samen om de oxidatieve stress in het lichaam te verlagen, samen met de strijd tegen chronische ontstekingen en het risico op de ontwikkeling van kanker.

tomaten

Tomaten zijn een geweldige bron van lycopeen, een antioxidant met krachtige ontstekingsremmende eigenschappen. Het is met name nuttig bij het verminderen van pro-inflammatoire stoffen die tot verschillende soorten kanker leiden. Eén onderzoek toont aan dat het drinken van zuiver tomatensap de ontstekingsmarkers aanzienlijk verlaagt.

Groene bladgroenten

TOP 11 ONTSTEKINGSREMMENDE VOEDINGSMIDDELEN

Onze moeders maakten geen grapje toen ze ons vertelden onze groenten te eten. Met name groene bladgroenten zijn geweldig voor een optimale gezondheid. De meeste van deze groenten zijn gemakkelijk verkrijgbaar en zijn ook geweldig in het bestrijden van ontstekingen. Ze zijn erg rijk aan antioxidanten voor cellulaire gezondheid. Ze bevatten ook ontstekingsbestrijdende flavonoïden. Hun basismake-up beschermt je tegen oxidatieve stress veroorzaakt door schadelijke vrije radicalen.

Enkele geweldige voorbeelden van groenten die u aan uw dieet kunt toevoegen, zijn snijbiet, paksoi, spinazie en sla.

TOP 11 ONTSTEKINGSREMMENDE VOEDINGSMIDDELEN