Dieet en Gewichtsverlies

SOUTH BEACH DIEET: NIET ALLEEN VOOR HET KRIJGEN VAN EEN STRAND LICHAAM

SOUTH BEACH DIEET: NIET ALLEEN VOOR HET KRIJGEN VAN EEN STRAND LICHAAM

SOUTH BEACH DIEET: NIET ALLEEN VOOR HET KRIJGEN VAN EEN STRAND LICHAAM

Als je van diëten houdt en snel wilt afvallen , weet ik bijna zeker dat je hebt gehoord van het South Beach-dieet. Zelfs diegenen die geen dieet volgen, vinden deze naam redelijk bekend. Het is een populair rage dieet gemaakt door cardioloog Arthur Agatston. Het dieetpubliek werd voor het eerst geïntroduceerd via zijn boek uit 2003, The South Beach Diet: The Delicious, Doctor-Designed, Foolproof Plan voor snel en gezond afvallen .

Het dieet is vernoemd naar een glamoureus deel van Miami. Sommige mensen beschouwen het South Beach-dieet als een aangepast koolhydraatarm dieet. Het voedingsplan van het dieet is gericht op eiwitten, vezels en gezonde vetten. Het zorgt ook voor een lager koolhydraatgehalte. U hoeft hier echter niet uw koolhydraatinname te tellen, en het is ook geen strikt koolhydraatarm dieet.

Het is eigenlijk een vrij effectief en geliefd dieet, dat op # 24 staat voor de beste diëten in het algemeen.

South Beach Diet History

SOUTH BEACH DIEET: NIET ALLEEN VOOR HET KRIJGEN VAN EEN STRAND LICHAAM

Het dieet begon eigenlijk al als een idee ontwikkeld in het midden van de jaren negentig door Agatston samen met de hulp van Marie Almon, een chef-diëtist in Mount Sinai Medical Center. Oorspronkelijk werd het South Beach-dieet het gemodificeerde koolhydraatdieet genoemd. Het werd later hernoemd naar de wijk in Miami Beach waar Agatston zijn praktijk opzette.

In eerste instantie was het dieet uitsluitend bedoeld voor patiënten van Agatston, die hartproblemen hadden. De dokter bouwde een eetplan dat koolhydraten en vetten categoriseerde als goed of slecht. Het plan legt ook de nadruk op magere eiwitten en vezels.

Geleidelijk groeide het plan en werd het populair als een effectief plan voor gewichtsverlies. Het South Beach-dieet was niet alleen populair bij de patiënten van Agatston. Het begon ook de interesse van andere mensen te krijgen.

Patiënten distribueerden en deelden kopieën van het dieetplan met hun familie en vrienden. Het kreeg nog meer populariteit toen in 1999 een Miami TV-nieuwsshow mensen op het South Beach-dieet zette en de verbluffende resultaten uitzond.

Tot nu toe heeft het South Beach-dieet nog steeds een sterke aanhang.

Dus hoe werkt het?

SOUTH BEACH DIEET: NIET ALLEEN VOOR HET KRIJGEN VAN EEN STRAND LICHAAM

Het dieet leert je om “slechte” koolhydraten uit je dieet te verwijderen. Het maakt gebruik van de glycemische index en de glycemische belasting om te bepalen van welke koolhydraten u moet afwijken.

De glycemie is in feite een meting van koolhydratenbevattend voedsel en hun invloed op onze bloedsuikerspiegel. Dus hoe lager een bepaald voedsel scoort op de glycemische index, hoe beter.

Het South Beach-dieet leert ook zijn volgers over de verschillende soorten vetten. Het moedigt je aan om de consumptie van ongezonde vetten te beperken en meer voedsel te eten met gezonde enkelvoudig onverzadigde vetten.

Ook legt dit dieet de nadruk op de voordelen van vezels en volle granen. Het dieet moedigt het toevoegen van groente en fruit aan in je eetplan.

Fasen van het South Beach dieet

SOUTH BEACH DIEET: NIET ALLEEN VOOR HET KRIJGEN VAN EEN STRAND LICHAAM

Net als bij zijn naaste neef, het Atkins-dieet, heeft het SB-dieet ook zijn fasen, hoewel ze minder zijn.

Fase 1

Deze fase duurt 2 weken. Het is ontworpen om het hunkeren naar hoog-suiker voedsel en verfijnde zetmelen te elimineren. Bijna alle soorten koolhydraten worden uit uw dieet verwijderd. Dit omvat rijst, brood, pasta en fruit. Ook vruchtensap en alcohol zijn verboden.

In plaats daarvan concentreer je je in deze fase op het eten van magere eiwitten. Enkele geweldige opties zijn mager rundvlees, gevogelte zonder vel, zeevruchten en sojaproducten. Je wordt ook aangemoedigd om groenten te eten die rijk zijn aan vezels, magere zuivelproducten en voedsel met gezonde onverzadigde vetten, zoals noten , zaden en avocado’s.

Fase 2

Deze fase kan enige tijd duren, afhankelijk van je voortgang. U blijft in deze fase totdat u uw ideale streefgewicht bereikt.

In fase 2 kun je beginnen met het toevoegen van een deel van het voedsel dat je niet in fase 1 kon eten. Dat betekent dat je kunt genieten van bruine rijst volkoren pasta, volkoren brood, fruit en zelfs meer groenten. Maar alleen met mate, natuurlijk.

Fase 3

Dit wordt beschouwd als een onderhoudsfase waar je de rest van je leven door leeft, of totdat je besluit om te stoppen met gezond eten.

In deze fase blijf je de principes volgen die je hebt geleerd in de twee vorige fasen van het South Beach-dieet. Hier kun je alle soorten voedsel met mate eten.

De voordelen

SOUTH BEACH DIEET: NIET ALLEEN VOOR HET KRIJGEN VAN EEN STRAND LICHAAM

Het belangrijkste voordeel is natuurlijk snel afvallen. Het South Beach-dieet zegt dat je in de eerste fase 8 tot 13 kilo verliest. Het dieet zegt ook dat het grootste deel van het gewicht dat wordt afgestoten, uit je buik komt. En als je eenmaal doorgaat naar fase 2, verlies je elke week 1-2 pond.

Een ander voordeel dat u kunt halen uit het South Beach-dieet is een betere cardiovasculaire gezondheid . Omdat het eetplan de consumptie van minder koolhydraten bevordert en ongezonde vetten je cholesterolgehalte in het bloed verbeteren.

Een ander positief punt is dat het South Beach-dieet je niet uithongert. Het eetplan stimuleert zelfs strategisch snacken. Twee periodes van snacks worden aangemoedigd om hongergevoel kwijt te raken. En aangezien het dieet het eten van vezelrijk voedsel bevordert , bevordert dit de volheid en gevoelens van verzadiging.

Nog een pluspunt? Dit specifieke dieet moet supereenvoudig, praktisch en ongecompliceerd zijn. Je hoeft geen calorieën te tellen, je hoeft geen percentages vet te berekenen, je maaltijden zijn niet klein.

De maaltijden die het South Beach-dieet aanmoedigt zijn vrij eenvoudig te maken. De ingrediënten zijn ook niet moeilijk te vinden. Ze zijn gemakkelijk verkrijgbaar in de meeste supermarkten of supermarkten.

Het dieet maakt ook plaats voor dieetbeperkingen of -voorkeuren. Merk op dat flexibiliteit een van de leidende principes van het South Beach-dieet is. Het dieet is ook goed te doen voor veganisten en vegetariërs. Het is ook glutenvrij.

De nadelen

SOUTH BEACH DIEET: NIET ALLEEN VOOR HET KRIJGEN VAN EEN STRAND LICHAAM

Specifieke diëten volgen kan een beetje prijzig zijn. Misschien moet u een aanzienlijk budget reserveren voor het voedsel dat u kunt consumeren. Maar het is een gegeven dat gezond eten je meer zal kosten dan het eten dat je normaal zou eten.

Ook het bereiden van specifieke maaltijden zou enige tijd vergen. Hoewel voorverpakte maaltijden beschikbaar zijn, zullen ze u meer kosten.

Ook kunnen sommigen die op het South Beach-dieet gaan ketose krijgen. Dit is wanneer je lichaam niet genoeg suiker heeft voor energie. Dus wat er gebeurt, is dat je lichaam het opgeslagen vet afbreekt, en dit zorgt ervoor dat ketonen zich opstapelen in je lichaam. De negatieve bijwerkingen van ketose zijn hoofdpijn, misselijkheid, mentale vermoeidheid, duizeligheid, slechte adem en uitdroging.

Een ander risico is een aangetaste vitamine- en mineraleninname. Dit is de reden waarom, als je ervoor kiest om op dit dieet te gaan, het innemen van bepaalde supplementen noodzakelijk is.

Er zijn ook onvoldoende wetenschappelijke gegevens over dit specifieke dieet. In feite is er slechts één onderzoek dat Agatston zelf uitvoerde. En het was met zijn eigen patiënten. Het was geen langetermijnonderzoek en het patiëntenmonster was niet erg groot.

 

SOUTH BEACH DIEET: NIET ALLEEN VOOR HET KRIJGEN VAN EEN STRAND LICHAAM