Superfoods

PURE CHOCOLA EEN SUPERFOOD? DE GEZONDE EIGENSCHAPPEN EN FEITEN VAN DONKERE CHOCOLA

PURE CHOCOLA EEN SUPERFOOD? DE GEZONDE EIGENSCHAPPEN EN FEITEN VAN DONKERE CHOCOLA

PURE CHOCOLA EEN SUPERFOOD? DE GEZONDE EIGENSCHAPPEN EN FEITEN VAN DONKERE CHOCOLA

Hier is iets waar ik absoluut graag over praat. Chocola! En niet alleen maar chocola. Het moet pure chocolade zijn. Vertrouw me, er gaat niets boven die eerste hap van een reep met donkere chocolade, vooral als het een beetje gesmolten is. Aaah, puur geluk.

Veel mensen denken dat chocolade slecht voor je is, maar hier is iets dat die bubbel zal doen knappen. Donkere chocolade is redelijk gezond en heeft tonnen voordelen voor het lichaam. Iets dat heerlijk smaakt en je gezond houdt? Dat is waar ik het over heb!

Wat is donkere chocolade?

PURE CHOCOLA EEN SUPERFOOD? DE GEZONDE EIGENSCHAPPEN EN FEITEN VAN DONKERE CHOCOLA

Donkere chocolade is een bitterzoete of halfzoete chocolade. Het is gemaakt met bonen die zijn geoogst van cacaobomen. Deze chocolade heeft een hoger gehalte aan cacaoboter en bevat minder melk dan andere vormen van chocolade. Het heeft een rijke en intense smaak. Het is pure chocolade als het minstens 60 procent cacao bevat.

Het bevat antioxidanten, die grote verdedigers zijn tegen schadelijke vrije radicalen. Het bevat ook de stimulerende middelen cafeïne en theobromine, evenals het antidepressivum fenylethylamine en serotonine. Wist je ook dat het ook vitamines en mineralen bevat? Dat klopt, want zijn vitamines, donkere chocolade heeft pantotheenzuur en vitamine A, B1, B2, B3 en E. Voor zijn mineralengehalte, het bevat calcium, koper, ijzer, magnesium, mangaan, kalium, fosfor, selenium en zink .

Donkere chocolade bevat ook relatief weinig suiker en wordt daarom beschouwd als een gezonder alternatief voor andere soorten chocolade. Het bevat ook oplosbare voedingsvezels en onoplosbare voedingsvezels. Sommige mensen bestempelen het zelfs als een van de beste superfoods om te hebben . Dit leidde tot een wereldwijde toename van de vraag naar pure chocolade.

De aanbevolen portie donkere chocolade per week is ongeveer 7 gram. Dat betekent dat je elke dag een ounce van de goede dingen mag eten. Sterker nog, volgens preventieve cardioloog Dr. Suzanne Steinbaum, “Bij het zoeken naar een zoete snack, zou een vierkant van donkere chocolade in feite je gezondste keuze kunnen zijn.”

Neem dat, chocola haters!

Voordelen van het eten van pure chocolade

Natuurlijk, als een pleitbezorger voor pure chocolade, is het noodzakelijk dat we de voordelen bespreken die het te bieden heeft. Dus zonder verder oponthoud, hier zijn ze.

Bescherming tegen vrije radicalen

Volgens ORAC , een maat voor de antioxiderende werking van voedingsmiddelen, heeft pure chocolade een zeer hoge score. In feite heeft het meer antioxiderende activiteit, polyfenolen en flavonolen dan andere vruchten die ze hebben getest, waaronder bosbessen en acaibessen .

Vrije radicalen zijn ongebalanceerde verbindingen die ziekten en schade aan het lichaam veroorzaken. Antioxidanten neutraliseren deze vrije radicalen en beschermen het lichaam tegen schade die deze vrije radicalen veroorzaken.

Kankerpreventie

Veel mensen beschouwen donkere chocolade als een mogelijk kankerverwekkend voedsel. Hoe? De verbindingen ervan voorkomen DNA-schade, verlagen de ontsteking en remmen celproliferatie . Het vermindert ook de activering van moleculen die deelnemen aan de ontwikkeling en progressie van kanker.

Bovendien, volgens het American Cancer Institute, ” Gezien de rijke hoeveelheid flavonoïden van chocolade, hebben onderzoekers ook onderzocht of het een rol kan spelen bij de preventie van kanker. De studies naar kankerpreventie zijn nog steeds in opkomst. Een recent overzicht van studies over de beschermende eigenschappen van cacao van cacao concludeerde dat het bewijsmateriaal beperkt maar suggestief is. Er moeten rigoureuzere onderzoeken worden uitgevoerd naar de beschermende rol van kanker door kanker, zo concludeerde de auteur, omdat het ‘sterke antioxiderende effecten biedt in combinatie met een plezierige eetervaring’. ”

Hart gezondheid

Er zijn veel onderzoeken en onderzoeken die de positieve effecten aantonen die pure chocolade heeft op de cardiovasculaire gezondheid . Volgens een recente studie vermindert donkere chocolade het risico op cardiovasculaire sterfte aanzienlijk. Een andere studie toont aan dat het het risico op verkalking van plaque in de slagaders verlaagt. En nog een andere studie toont aan dat de inname van deze chocolade de hartcirculatie bij volwassenen aanzienlijk verbetert.

Flavonols in deze chocolade hebben een zeer positief effect op het hart door de bloeddruk te verlagen en de bloedtoevoer naar het hart en naar de hersenen te verbeteren. Deze flavanolen zorgen er ook voor dat bloedplaatjes minder kleverig zijn en kunnen stollen. Dit vermindert vervolgens het risico op bloedstolsels en beroertes.

Energie booster

Donkere chocolade is een natuurlijke manier om je op te pikken uit die inzinking. De activerende mogelijkheden zijn afkomstig van het cafeïnegehalte en andere stimulerende middelen. Onderzoek toont ook aan dat dit voedsel epicatechine bevat, een plantenstof die de bloedvaten verruimt. Dit zorgt ervoor dat er meer bloed door het lichaam wordt gepompt, waardoor de zuurstoftoevoer wordt versneld, waardoor het lichaam meer energie krijgt.

Brain Booster

Een ander pluspunt bij het eten van pure chocolade is dat het de functie van de hersenen verbetert . Het verbetert de bloedstroom naar de hersenen, verbetert de cognitieve functie bij ouderen met een verstandelijke beperking en verbetert ook de spreekvaardigheid. Ook helpen de cacaoflavanolen mensen met dementie en een beroerte. En ten slotte verhoogt het ook de focus en het geheugen.

Huidbescherming

Voor dit voordeel staan ​​de flavanols opnieuw centraal. Ze verbeteren de bloedstroom naar de huid, verhogen de huiddichtheid en hydratatie en verbeteren ook de algehele huidskleur. Flavanols beschermen de huid ook tegen schade door de zon door het schadelijke UV-licht te absorberen. Dit betekent vaarwel tegen zonnevlekken, rimpels, vlekjes, kraaienpootjes en lachlijnen.

Beter zicht

Dit is waarschijnlijk een van de voordelen die u niet verwachtte. Moeilijk te geloven, maar het is waar. Volgens een studie in fysiologie en gedrag verbeteren cacaoflavanolen de visuele prestaties. Dat betekent een verbetering in het detecteren van beweging en het lezen van brieven met een laag contrast. Dit komt waarschijnlijk door de toename van de bloedstroom naar het netvlies en de hersenen. Bovendien voorkomt het kopergehalte in donkere chocolade schade aan de oogzenuw. Het vitamine A-gehalte beschermt ook tegen maculaire degeneratie .

Verbetert de stemming

Wanneer je pure chocolade eet, stimuleert dit de productie van endorfines. Endorfines zijn chemicaliën in de hersenen die gevoelens van plezier en geluk teweegbrengen. En aangezien dit voedsel serotonine bevat, dat als een antidepressivum werkt, zal het zeker helpen om die frons op zijn kop te zetten.

Flavanols zorgen er ook voor dat je je rustiger en meer tevreden voelt. Studies tonen aan dat mensen die meer donkere chocolade consumeren, positievere gemoedstoestanden hebben. Veel mensen kiezen er ook voor om dit voedsel te eten om hun stressniveau te verlagen en zich meer ontspannen te voelen.

Is een afrodisiacum

Als je het op wilt krijgen, neem dan wat donkere chocolade. Het is een effectief afrodisiacum. Het eten van het spul verhoogt de bloedtoevoer naar de geslachtsorganen. Dit bereidt ze voor op een goede functie en verhoogt ook de sensatie, tevredenheid en verlangen. Het is ook bekend als superlibidovoedsel, omdat het een geweldige bron van fenylethylamine (PEA) is. PEA wekt gevoelens van euforie op en is ook bekend als de chemische stof voor romantiek.

Een woord van waarschuwing

Zoals met alles, zou je te veel pure chocolade moeten hebben. Volgens de Mayo Clinic veroorzaakt donkere chocolade veel dingen. Sommige hiervan omvatten acne, allergische huidreacties, opgeblazen gevoel, koliek bij zuigelingen, constipatie, verminderde botdichtheid en tandbederf. Andere voorbeelden zijn eczeem, overmatig gas, hoofdpijn, prikkelbare darmsyndroom, zenuwachtigheid en migraine.

Als u lactose-intolerant bent , zorg er dan voor dat u waarschijnlijk de etiketten en uw onderzoek leest voordat u een donkere chocolade gaat plukken.

PURE CHOCOLA EEN SUPERFOOD? DE GEZONDE EIGENSCHAPPEN EN FEITEN VAN DONKERE CHOCOLA