Dieet en Gewichtsverlies

PALEODIEET EEN GEZONDE LEVENSSTIJL

PALEODIEET EEN GEZONDE LEVENSSTIJL

PALEODIEET EEN GEZONDE LEVENSSTIJL

Ik weet zeker dat velen van jullie hebben gehoord van het paleodieet. Het staat ook bekend als het holbewoner-dieet, het oer-dieet, het dieet in de steentijd (denk aan de vlooienfamilie) en het dieet voor jager-verzamelaars. Kortom, het gaat door een simpele vraag: wat zou een holbewoner eten?

Dit is een van de gezondste manieren om te eten, omdat het de enige voedingsbenadering is die werkt met uw genetica om u te helpen slank te zijn, sterk te blijven en energieniveaus op te bouwen . Volgens Loren Cordain, auteur van The Paleo Diet , ” Door deze voedingsrichtlijnen te volgen, stellen we ons dieet meer in lijn met de evolutionaire druk die onze huidige genetica vormde, wat op zijn beurt een positieve invloed heeft op de gezondheid en het welzijn.”

Dit specifieke dieet vermindert de glycemische lading van het lichaam en verhoogt ook het vitamine- en voedingsstoffenverbruik. Bovendien heeft het een gezonde verhouding van verzadigde tot onverzadigde vetzuren en bezit het ook een optimale balans van koolhydraten, vet en eiwit.

Tegenwoordig, omdat we zijn blootgesteld aan bewerkte voedingsmiddelen en fast food, kan vasthouden aan dit dieet een beetje moeilijk zijn. Maar met zelfbeschikking is dit eigenlijk best haalbaar.

De Paleo-filosofie

Het paleodieet is een manier voor de mensen van de eenentwintigste eeuw om terug te keren naar de natuur. Kortom, je consumeert alles wat je kunt “jagen of vinden.” Dit betekent vlees, vis, fruit, groenten, noten, zaden. Pasta, ontbijtgranen en al het andere dat in het stenen tijdperk nog niet bestond, zal op de achterbank moeten staan. Je moet echt modern voedsel opgeven. Dat betekent dat alles wat in een tas, doos of pot komt een no-no is.

Wat geweldig is aan dit dieet, is dat je geen calorieën, koolhydraten of grammen vet meetelt. Dit maakt het gemakkelijker om bij het plan te blijven.

Dus met dat gezegd, laten we elke paleodieetfactor één voor één aanpakken.

Magere eiwitten

Het eten van magere eiwitten in de vorm van vlees ondersteunt sterke spieren, bevordert de gezondheid van het bot en stimuleert de algehele immuunfunctie. Proteïne geeft je ook een langer gevoel tussen maaltijden door.

Gezonde vetten

Je kunt dit verkrijgen van noten, zaden, olijfolie, visolie, avocado’s of grasgevochten vlees. De vetten die u gezond wilt krijgen, zijn de omega-3-vetten en enkelvoudig onverzadigde vetten. Studies tonen aan dat deze gezonde vetten de kans verminderen op het krijgen van kanker, diabetes, overgewicht en obesitas , hartziekten en cognitieve achteruitgang.

Fruit en groenten

Natuurlijk, hoe kunnen deze jongens het mis hebben? Vers fruit en supergezonde groentenzijn de juiste keuze! Deze baby’s zijn rijk aan vitamines, mineralen, krachtige antioxidanten en nuttige fytonutriënten. Deze factoren verminderen de ontwikkeling van een aantal degeneratieve ziekten. Enkele voorbeelden zijn diabetes, kanker en neurologische achteruitgang.

De voordelen van het Paleodieet

Natuurlijk, als u dit dieet religieus volgt, zult u spoedig de positieve effecten opmerken die het voor u en uw lichaam zal hebben? Wat zijn deze effecten? Hier zijn slechts enkele van hen.

Bevordert de gezondheid van de hersenen

Omega-3-vetzuren zijn ontstekingsremmend. Ze zijn ook geweldig voor de ontwikkeling van de hersenen en de hersenfunctie. Voor baby’s zijn deze gezonde vetten van vitaal belang voor de ontwikkeling en het leren van de hersenen. En wanneer u de hogere leeftijd bereikt, zijn ze belangrijk voor de gezondheid van uw hersenen op hoge leeftijd. Omega-3 vetzuren verminderen de kans op dementie en cognitieve achteruitgang. En tenslotte reguleren ze de productie van serotonine. Dit is een belangrijke neurotransmitter voor stemming.

Helpt bij gewichtsverlies

Het is een trieste waarheid dat heel veel Amerikanen tegenwoordig te zwaar of zwaarlijvig zijn . Dit komt door alle ongezonde maar gemakkelijk verkrijgbare (en echt lekkere!) Gerechten om ons heen.

Natuurlijk hebben mensen vanwege de beperkte voedselkeuze in het paleodieet de neiging om af te vallen . Het elimineert de sterk verwerkte en geraffineerde koolhydraten die zo’n groot deel uitmaken van het standaard Amerikaanse dieet. Ook houdt dit dieet je langer vol.

Bevordert een goede spijsvertering

Het eten van te veel door de mens gemaakte vetten, suiker en ander verwerkt voedsel is super ongezond. Dit veroorzaakt ontstekingen in uw darmkanaal. Met de gezonde voedingskeuzes in het paleodieet, wordt ontsteking natuurlijk voorkomen.

Bovendien biedt het paleodieet veel vezels, wat leidt tot minder opgeblazen gevoel, verstopping en andere gastro-intestinale problemen. En tenslotte verbetert dit dieet de darmflora. Dit is essentieel voor een gezonde spijsvertering.

Bestrijdt diabetes

Gelukkig kan het paleodieet u helpen diabetici te bestrijden. Het voorkomt insuline resistentie en verbetert ook het bestaande glucosemetabolisme. Bovendien voorkomt het ook de stijging van de insuline resistentie en reguleert het de bloedsuikerspiegel.

In veel opzichten is het paleodieet een gezonde en natuurlijke manier om de progressie van diabetes te stoppen .

Verhoogt het immuunsysteem

Omdat u een gezonde dosis groenten en fruit binnenkrijgt, betekent dit dat u van nature een ton vitaminen, mineralen en voedingsstoffen in uw systeem krijgt. Daarnaast krijg je ook een gezonde dosis antioxidanten.

Al deze gecombineerde factoren zijn natuurlijke afweer tegen schadelijke vrije radicalen . Deze vrije radicalen zijn verantwoordelijk voor de introductie van slechte bacteriën en ziektes in ons systeem. Dus met onze immuniteit een extra boost gegeven, kunnen we veilig concluderen dat we niet snel ziek worden.

Levert slankere spieren

Een belangrijke factor van dit dieet zijn mager vlees. Dat betekent dat je een gezonde hoeveelheid eiwitten voor je spieren krijgt. Dit leidt tot een slankere lichaamsbouw, waarbij je spieren niet onderontwikkeld blijven. Uiteindelijk zal dit ook leiden tot spiergroei als je besluit om gewichtheffen uit te proberen .

Door een slankere en betere lichaamsbouw kun je de uitdagingen van het leven en de stress beter aan. Je zult je lichter en energieker voelen.

Je slaapt beter

Het voedsel dat we tegenwoordig bevatten, bevat veel chemicaliën en additieven die zich met ons lichaam en ons brein bemoeien. Zodra we die hebben verwijderd en beginnen met het eten van natuurlijk voedsel, zult u merken dat uw lichaam ’s nachts moe zal zijn, zoals het hoort.

Zie je, dit is omdat op dit moment je hersenen op natuurlijke wijze serotonine afgeven . Dit is een signaal naar je lichaam dat zegt dat het tijd is om te rusten. Dus zonder die additieven en chemicaliën krijgt je lichaam gemakkelijk het signaal en slaap je eerder.

Je zult snel merken dat als je ’s ochtends wakker wordt, je je niet traag of moe zult voelen. In plaats daarvan word je wakker en voel je je energiek en klaar om de dag te beginnen. Dit is je lichaam dat in harmonie is met het circadiane ritme.

Ontgift het lichaam

Nogmaals, dit komt door de eliminatie van al die ongezonde rommel die tegenwoordig zo veel voorkomt. Zeg maar gedag tegen geraffineerde suiker , gluten, MSG, transvet, cafeïne en nog veel meer.

Geef je lichaam een ​​pauze van al deze schadelijke chemicaliën en additieven. Eet in plaats daarvan gezonder vlees, fruit, groenten en gezonde en natuurlijke vetten. Je zult meer vitamines, mineralen, fytonutriënten, antioxidanten en vezels opnemen.

Dit houdt in dat u het opgebouwde en opgehoopte afval uit uw lichaam kwijtraakt. Veel Paleo-volgelingen voelen zich lichter en helderder na een paar weken van dit dieet.