Dieet en Gewichtsverlies

KETO-DIEET: WAT HET IS EN WAT DE GEZONE VOORDELEN WAT IS HET KETO-DIEET?

KETO-DIEET: WAT HET IS EN WAT DE GEZONE VOORDELEN 

KETO-DIEET: WAT HET IS EN WAT DE GEZONE VOORDELEN

In de gezondheidswereld duiken er steeds nieuwe fad-diëten op. Sommigen van hen winnen zoveel populariteit, maar verdwijnen uiteindelijk. Sommigen van hen werken eigenlijk. Helaas vallen veel van hen plat. Het Keto-dieet is een van de succesvolle.

wat is het keto-dieet?

Dus wat is precies het Keto-dieet? De volledige naam is het ketogene dieet. Het is een koolhydraatarm en vetrijk dieet. Studies tonen aan dat dit dieet u helpt gewicht te verliezenen de algehele gezondheid verbetert. Het is een beetje vergelijkbaar met het Atkins-dieet en andere koolhydraatarme diëten.

Het vermindert drastisch uw inname van koolhydraten en vervangt het door vet. De vermindering van koolhydraten brengt je lichaam in een metabolische toestand met de naam ketose. Dit maakt je lichaam ongelooflijk efficiënt in het verbranden van vet voor energie. Dit maakt van vet ook ketonen in de lever. Dit levert dan energie aan de hersenen.

Geschiedenis van het Keto-dieet

Het keto-dieet werd voor het eerst gebruikt als behandeling voor epilepsie uit de kindertijdin de jaren 1920. Dr. Russell Wilder van de Mayo Clinic kwam met het idee. Het was zeer effectief en werd veel gebruikt. Vanwege de opkomst van anti-epileptische medicatie in de jaren 40 nam de populariteit van het keto-dieet echter af. In de afgelopen vijftien jaar is het weer aan populariteit gewonnen, deze keer als antwoord op gewichtsverlies.

Soorten Keto-diëten

Er zijn verschillende versies van dit dieet. Hier zijn er een paar:

  • Standaard ketogeen dieet (SKD)

Dit dieet bevat 75% vet, 20% eiwit en 5% koolhydraten. Het is een vetrijk, matig-proteïne en laag-carb soort dieet.

  • Cyclical Ketogenic Diet (CKD)

Dit dieet heeft periodes van hogere koolhydratenaanvoer. Er zijn bijvoorbeeld 5 ketogene dagen en vervolgens 2 koolhydraatrijke dagen.

  • Targeted Ketogenic Diet (TKD)

Met dit dieet kun je koolhydraten toevoegen aan je trainingen.

  • High-Protein Ketogenic Diet (HKD)

Dit is vrij gelijkaardig aan het standaarddieet. Het vetpercentage wordt verlaagd en het percentage eiwit neemt toe. Het is meestal 60% vet, 35% eiwit en 5% koolhydraten.

Dit zijn slechts vier voorbeelden van de vele verschillende soorten keto-diëten die er zijn. De meest onderzochte en de meest aanbevolen om te volgen is echter het standaarddieet.

Keto Dieet Voordelen

Beheersing van epilepsie

Daarom is het Keto-dieet in de eerste plaats ontworpen. Het dieet vermindert of voorkomt aanvallen bij veel kinderen van wie de aanvallen niet met medicijnen kunnen worden gereguleerd. Het is geweldig voor kinderen met het Lennox-Gastaut-syndroom .

Het is met name handig voor verschillende epilepsie-omstandigheden. Deze omvatten infantiele spasmen, syndroom van Dravet, Rett-syndroom, syndroom van Doose, complex van tubereuze sclerose en ook GLUT-1-tekort.

Gewichtsverlies

Een van de meest populaire redenen om het Keto-dieet uit te proberen. Studies tonen aan dat dit veel beter is dan vetarme diëten. En in dit dieet hoeft u geen calorieën te tellen of uw voedsel te traceren. Dit komt door de verhoogde inname van eiwitten. De toename van ketonen, lage bloedsuikerspiegels en een betere insulinegevoeligheid helpen ook.

Bovendien is er ook een daling van het insulinegehalte. Insuline is het belangrijkste vetopslaghormoon van het lichaam.

Keert diabetes type 2 om

Het eten van te veel koolhydraten verhoogt de suiker in het bloed. Aangezien dit dieet een lage inname van koolhydraten bevat, is het geen wonder dat de bloedsuikerspiegel onder controle wordt gehouden. Studies tonen aan dat het keto-dieet de insulinegevoeligheid met 75 procent verbetert.

Kalmeert de maag

Mensen die het keto-dieet volgen, ondervinden minder maagproblemen. Er is veel minder gas, veel minder opgeblazen gevoel , veel minder maagkrampen en een kleiner risico op diarree.

Fungeert als Brain Food

Ketose resulteert in een gestage stroom van brandstof, in de vorm van ketonen, naar de hersenen. Dit betekent dat je focus en concentratie ook toeneemt .

Het keto-dieet vermindert ook hersenschudding. Het helpt ook bij het herstel na een hersenoperatie.

Verhoogt de uithoudingsvermogen van het lichaam

Het Keto-dieet verhoogt je fysieke uithoudingsvermogen aanzienlijk. Wat er gebeurt, is dat het je volledige toegang geeft tot de energie van je vetopslag. De vetwinkels hebben genoeg energie die weken, soms zelfs maanden lang kan aanhouden. Het Keto-dieet zorgt ervoor dat je alle energie hebt die je nodig hebt met welke fysieke activiteit je ook doormaakt.

Vermindert acne problemen

Studies tonen aan dat er een verband is met het eten van te veel koolhydraten en acne. Dit komt omdat koolhydraten de productie van groeihormonen zoals IGF en insuline stimuleren. Deze hormonen zijn degenen die verantwoordelijk zijn voor acne. Dit is de reden waarom dit koolhydraatarme dieet kan helpen om die onvolkomenheden in je gezicht kwijt te raken.

Voorkomt kanker

Er zijn verschillende medische onderzoeken die aantonen dat het keto-dieet kankercellen voorkomt en doodt. Hoe? Het is heel eenvoudig. Kankercellen hebben glucose nodig om te overleven. Koolhydraten worden glucose in je lichaam. Dus als je veel koolhydraten eet, is er een grotere kans dat kankercellen groeien. Maar als u een kleinere hoeveelheid koolhydraten eet, betekent dit dat er minder glucose wordt geproduceerd. Dit betekent dat de bron van energie van de kankercellen leeg is.

Een woord van waarschuwing

Ik weet zeker dat je helemaal op de hoogte bent van het Keto-dieet en de voordelen die je eraan kunt ontlenen. Ga echter niet zelf een dieet plannen. Zorg ervoor dat u uw arts raadpleegt als u in staat bent om met het dieet om te gaan. En als u bent, huur dan een goede voedingsdeskundige in om uw maaltijden voor u te regelen.

Ook, net als bij elk ander dieet, zal het alleen werken als je je er volledig voor inzet. Zorg ervoor dat u zich strikt houdt aan de maaltijdplannen om hiervan de vruchten te plukken.