Voedsel

IS BROOD SLECHT VOOR JE GEZONDHEID? WAT IS BROOD PRECIES ?

IS BROOD SLECHT VOOR JE GEZONDHEID?

  • wat is brood
  • Waarom zou brood slecht zijn?
    • Glycemische index
    • Gluten
  • Brood voordelen
    • Vezel
    • Energie
    • Verlaagd risico op chronische ziekten
  • Conclusie

De koolhydraatarme en glutenvrije rages die af en toe vegen in de gezondheids- en fitnessbranche hebben mensen die een zeer belangrijke vraag stellen:

“Is brood slecht voor je gezondheid?”

 

Wat is brood

Laten we eerst de ware aard van brood onderzoeken.

Veel verschillende soorten brood zijn tegenwoordig verkrijgbaar, maar de basiscomponent die ze allemaal delen, is graan, dat tarwe, haver, rijst, gerst, rogge en vele anderen kan zijn.

In essentie bestaat graan uit drie delen: de kiem, de zemelen en het endosperm.

Samen bieden ze het lichaam een ​​scala aan belangrijke vitaminen en mineralen.

Volkorenbrood bevat alle drie de delen van het graan waaruit het brood is gemaakt, zodat u over het volledige voedingsspectrum in het graan beschikt.

Wit brood heeft echter de kiem en zemelen verwijderd en bijgevolg veel belangrijke voedingsstoffen.

Aan verrijkt wit brood zijn bepaalde voedingsstoffen kunstmatig toegevoegd, maar er ontbreken er nog veel.

Meergranen betekent alleen dat het brood gemaakt is van meer dan één soort graan.

Het betekent niet dat de gebruikte granen volle granen zijn of dat het brood noodzakelijkerwijs goed voor je is.

 

Waarom zou brood slecht zijn?

 

Waarom zou brood slecht zijn?

 

Laten we eens kijken naar enkele redenen waarom mensen brood in hun dieet vermijden.

 

Glycemische index

 

De glycemische index is een getal dat de snelheid weergeeft waarmee glucose uit de bloedbaan van een bepaald voedsel komt. ( 2 )

Een hoge GI geeft aan dat het koolhydraat in het voedsel snel zal worden opgenomen.

Het lijkt erop dat diabetici en diegenen die bloedsuikerpieken willen vermijden hoog-GI-voedsel moeten vermijden, maar de glycemische index is niet het hele verhaal.

Een andere meting noemde de glycemische belastingsfactoren in de kwaliteit en hoeveelheid koolhydraten in een portie voedsel.

Een bepaald voedsel kan een hoge GI hebben omdat de koolhydraten in dat voedsel gemakkelijk in de bloedbaan worden opgenomen, maar een lage GL omdat er niet echt veel koolhydraten aanwezig zijn.

Als basisregel geldt dat voedsel met een glycemische lading van minder dan 10 jaar beschouwd wordt als een laag-GL-voedsel dat weinig effect heeft op uw bloedsuikerspiegel.

Glycemische hoeveelheden van 10-20 zijn gematigd GL-voedsel en alles boven de 20 wordt beschouwd als een hoog-GL-voedsel dat uw bloedsuikerspiegel aanzienlijk beïnvloedt. ( 3 )

Op de glycemische indexgrafiek die is gepubliceerd door Harvard Health Publications, zult u merken dat volkorenbrood en een Snickers-balk dezelfde glycemische index hebben. ( 4 )

Dit betekent echter niet dat deze twee voedingsmiddelen hetzelfde effect zullen hebben op uw bloedsuikerspiegel.

Als we naar de glycemische lading van deze voedingsmiddelen kijken, zien we dat volkoren brood een glycemische lading van 7 heeft, terwijl de Snickers-balk een veel hogere belasting van 18 heeft.

Dus, while zowel de volkoren brood als de reep dezelfde glycemische index hebben, heeft het brood een veel minder intens effect op uw bloedsuikerspiegel.

Laat een hoog GI-nummer je niet wegjagen van de bakker.

 

Wat is gluten

 

Gluten

 

Wat is gluten ?

Sommige mensen eten geen voedsel met gluten alleen omdat een vriend van een vriend zei dat ze zich beter voelden zonder dat het in hun dieet zat.

In feite verwijst gluten eenvoudigweg naar de eiwitten die in granen worden aangetroffen.

Sommige mensen die aan coeliakie lijden, zijn allergisch voor dit eiwit. ( 5 )

Het oppervlak van hun dunne darm is beschadigd door gluten, waardoor het moeilijk is om voedingsstoffen te verteren tijdens de spijsvertering.

Ze ervaren krampen, chronische problemen met de spijsvertering, bloedarmoede en vermoeidheid.

Geschat wordt dat slechts ongeveer 0,5% -1% van de bevolking deze ziekte heeft, maar zij zouden graanproducten moeten vermijden. ( 6 )

Dit aantal neemt toe tot 5% wanneer u niet-glutenintoleranties en tarweallergieën niet-glutenintolerantie bevat. ( 7 )

Weinig tot geen bewijs suggereert dat gluten schadelijk zijn voor anderszins volledig gezonde individuen.

Tenzij u aan een soort allergie of gevoeligheid lijdt, is het bestaan ​​van gluten in brood geen reden om het te vermijden en maakt brood niet ongezond.

 

Brood voordelen

 

Brood voordelen

 

Vezel

 

Vezel is een onverteerbare stof die wordt aangetroffen in plantaardig voedsel.

Hoewel mensen geen vezels kunnen verteren, is het nog steeds essentieel voor een gezonde levensstijl.

Diëten met veel vezels zijn in verband gebracht met minder gevallen van obesitas, beroertes, diabetes en hart- en vaatziekten.

Vezel is ook noodzakelijk voor een gezonde spijsvertering.

Volkorenbrood is een uitstekende bron van vezels en kan worden opgenomen in een gezond dieet.

 

Energie

 

De belangrijkste energiebron van ons lichaam is glucose, dat wordt gemaakt wanneer koolhydraten tijdens de spijsvertering in het lichaam worden afgebroken.

Dergelijke graanproducten zoals pasta en brood hebben het hoogste koolhydraatgehalte van alle voedingsmiddelen, wat betekent dat ze uitstekende energiebronnen zijn.

Sommige mensen vermijden graanproducten omdat ongebruikte energie wordt opgeslagen als vet en kan leiden tot gewichtstoename.

Overmatig eten kan schadelijk zijn voor uw gezondheid, maar volkorenproducten met mate kunnen een voedzame aanvulling op uw dieet zijn.

 

Verlaagd risico op chronische ziekten

 

Veel studies hebben aangetoond dat het eten van een dieet dat rijk is aan volkorenproducten het risico op het ontwikkelen van chronische aandoeningen, zoals hart- en vaatziekten, kan verminderen.

Ander bewijs suggereert dat het eten van volle granen het risico op hartaanvallen betreft. ( 9 )

 

Zo is het goed of slecht

 

Conclusie

 

Er is geen direct antwoord op de vraag van brood goed voor je is.

Zoals met veel dingen in het leven, hangt het van verschillende factoren af.

We kunnen gerust zeggen dat het vermijden van zeer geraffineerde meelsoorten, zoals die in witbrood worden gevonden, een goed idee is.

Deze producten bieden niet meer hetzelfde profiel als volkorenproducten, en ze hebben een iets ernstiger effect op uw bloedsuikerspiegel .

Voor een optimale gezondheid moeten de mens volnerfproducten eten en een vitamines en mineralen leveren, gezond zijn voor het hart en helpen om uw bloedsuikerspiegel stabiel te houden.