Superfoods

HOEVEEL OMEGA-3 MOET JE PER DAG INNEMEN?

HOEVEEL OMEGA-3 MOET JE PER DAG INNEMEN?

  • Wat is de ophef over Omega-3?
  • Omega-3 vetzuren Voordelen voor de gezondheid
  • Bronnen van omega-3 vetzuren
  • Dus hoeveel Omega-3 is genoeg?
  • Symptomen van overdosis
  • Omega-3 vetzuren bijwerkingen
  • Contra
  • Omega-3 voor zwangere vrouwen
  • Hoe Omega-6-inname de Omega-3-behoefte beïnvloedt
  • Wanneer je teveel Omega-3 hebt gehad

Omega-3-vetzuren worden essentiële vetten genoemd omdat het menselijk lichaam ze niet kan aanmaken.

Omega-3-vetzuren moeten uit voedsel worden geconsumeerd zodat het lichaam kan overleven.

Zoals eerder vermeld, is de enige manier om Omega-3-vetzuren te krijgen, afkomstig van voedsel; vette vis is de rijkste bron van omega-3 vetzuren.

Als u echter geen fan bent van vette vis (u moet minstens twee keer per week vette vis eten om uw lichaam voldoende omega-3-vetzuren te geven), overweeg dan omega-3-supplementen te nemen.

EPA en DHA zijn de meest gezondheidsbevorderende types van Omega-3-vetzuren.

 

Wat is de ophef over Omega-3?

 

Omega-3 vetzuren voorkomen de ontwikkeling van verschillende cardiovasculaire aandoeningen en problemen met het spijsverteringskanaal.

Ze verlagen ook pijnsyndromen in de gewrichten, verbeteren het gezichtsvermogen en normaliseren het metabolisme

Als u een van de volgende bent, wordt u aangeraden om Omega-3-vetzuren in te nemen:

  • atleten en bodybuilders – om snel herstel van rigoureuze trainingen mogelijk te maken
  • zwangere vrouwen – om het immuunsysteem te versterken
  • kinderen – bevordering van een gezonde ontwikkeling en groei van het lichaam
  • mensen met vitamine E-tekort
  • mensen die het risico op het ontwikkelen van gezondheidsproblemen met het spijsverteringskanaal, het cardiovasculaire systeem en het metabolisme willen verminderen

Niettemin moeten bepaalde voorzorgsmaatregelen worden genomen als u ervoor kiest om Omega-3-vetzuren in de vorm van supplementen in te nemen.

Voordat u Omega-3 inneemt, moet u de instructies op het etiket bekijken.

 

Omega-3 vetzuren Voordelen voor de gezondheid

 

Voedingsdeskundigen raden aan omega-3-vetzuren te nemen als u lijdt aan hart- en vaataandoeningen of artritis.

Omega-3-vetzuren verbeteren significant de slagader, verlagen het niveau van slechte cholesterol, beïnvloeden gewrichten en botten positief en verbeteren de toestand van de huid en longen

Bovendien zijn enkele van de meest significante gezondheidsvoordelen van Omega-3-vetzuren preventie van borstkanker, prostaatkanker en darmkanker.

Dit is de reden waarom Omega-3-zuren worden aanbevolen, zelfs als je nog nooit problemen met je hart hebt gehad

 

Bronnen van omega-3 vetzuren

 

Tip: u hoeft geen omega-3 of visoliesupplementen in te slaan om gezond te zijn. Een eetlepel lijnzaadolie per dag komt neer op de dagelijks aanbevolen inname van Omega-3-vetzuren.

Je kunt omega-3-vetzuren vinden in vette vis, peulvruchten en een paar soorten groenten.

Veel voedingsdeskundigen beweren dat twee tot drie porties vette vis per week voldoende is voor uw lichaam om gezond te blijven ( 16 ).

 

Dus hoeveel Omega-3 is genoeg?

 

Als u Omega-3-vetzuren in capsules neemt , wordt het aanbevolen om ze met veel water af te spoelen.

Omega-3-vetzuren moeten ongeveer 30 minuten na een maaltijd worden ingenomen.

Als u een volwassene bent die een goede gezondheid wil behouden, moet u één capsule per dag nemen.

Als u een Omega-3-behandeling nodig heeft, moet u twee tot drie capsules per dag innemen

Kinderen moeten speciale Omega-3-vetzuursupplementen voor kinderen nemen.

Volg de instructies om de benodigde hoeveelheid capsules of kauwsnoepjes die nodig zijn voor kinderen van verschillende leeftijden te bepalen.

 

Symptomen van overdosis

 

Volg altijd de instructies bij het gebruik van supplementen met Omega-3-vetzuren.

Anders riskeert u de volgende symptomen van een overdosis te ontwikkelen:

  • braken
  • acute toestand van pancreatitis
  • ziekte
  • pijn in de buik
  • diarree

In het geval dat u een van de bovengenoemde symptomen hebt ontwikkeld, is het aanbevolen om onmiddellijk te stoppen met het supplement en de behandeling te ondergaan (2).

 

Omega-3 vetzuren bijwerkingen

 

  • katharsis
  • boeren, vergezeld van de smaak van vis
  • ontwikkeling van de smaak van vis tijdens de cursus
  • allergische reacties, hoewel uiterst zeldzaam

 

Contra

 

Tip: Vermijd het nemen van medicijnen of supplementen die vitamine E bevatten wanneer u supplementen met Omega-3-vetzuren neemt.

Vermijd het gebruik van Omega-3-vetzuursupplementen als u ( 13 , 17 ):

  • acute toestand van cholecystitis of pancreatitis
  • cholelithiasis
  • extreme gevoeligheid voor het supplement
  • pathologische aandoeningen

U kunt supplementen met Omega-3-vetzuren gebruiken als u zich houdt aan de aanbevelingen voor opslag.

Dergelijke supplementen kunnen niet langer dan 3 jaar worden bewaard. Bewaar het supplement op een koele en droge plaats.

 

Omega-3 voor zwangere vrouwen

 

Volgens talrijke onderzoeken zijn Omega-3-vetzuren, en in het bijzonder – DHA’s essentieel vóór, tijdens en na de zwangerschap ( 6 , 18 ).

Officiële richtlijnen suggereren het consumeren van de dagelijks aanbevolen inname voor volwassenen en het toevoegen van extra 200 mg DHA tijdens de zwangerschap en borstvoeding.

 

Hoe Omega-6-inname de Omega-3-behoefte beïnvloedt

 

Typisch, een westerling verbruikt ongeveer 10 keer meer Omega-6 vetzuren dan Omega-3 vetzuren.

Omega-6-inname komt grotendeels van geraffineerde plantaardige oliën die meestal worden toegevoegd aan verwerkt voedsel ( 17 ).

Er wordt aangenomen dat de Omega-6 tot Omega-3-verhouding dichter bij 2: 1 zou moeten liggen om een ​​goede gezondheid te behouden.

De Omega-3-vetzuren zijn afhankelijk van uw inname van Omega-6s, omdat zowel Omega-3’s als Omega-6’s strijden om dezelfde enzymen ( 19 ).

Hoe meer Omega-6-vetzuren u gebruikt, hoe meer Omega-3’s u nodig heeft.

 

Wanneer je teveel Omega-3 hebt gehad

 

Volgens de FDA is het veilig voor u om Omega-3-vetzuursupplementen te gebruiken zolang de dosis niet hoger is dan 2.000 mg per dag ( 17 ).

Echter, de EFSA (Europese analoog van de FDA) ging zelfs zo ver door te stellen dat het voor u veilig is om tot 5000 mg Omega-3 uit supplementen in te nemen.

Dit soort beperkingen bestaat om een ​​reden.

Volgens talrijke studies kan de consumptie van Omega-3-vetzuren in de vorm van supplementen bij sommige mensen bloedverdunning of overmatig bloeden veroorzaken.

Daarom wordt het aanbevolen om een ​​week of twee te stoppen met het nemen van Omega-3’s vóór een operatie ( 17 ).

Bovendien zijn sommige Omega-3-supplementen rijk aan vitamine A (met name levertraan) en aangezien vitamine A extreem giftig is wanneer het in grote hoeveelheden wordt geconsumeerd, bestaan ​​er beperkingen op het gebruik van Omega-3’s.

Bovendien is nooit bewezen dat de dagelijkse dosis van meer dan 5.000 mg Omega-3’s extra gezondheidsvoordelen zou kunnen opleveren. Daarom worden hogere doses als nutteloos beschouwd.

En hoewel de inname van maximaal 3.000-5.000 mg omega-3-supplementen per dag als veilig wordt beschouwd, is het onwaarschijnlijk dat de meeste mensen baat hebben bij een dergelijke hoge dosering.