Groente en Fruit

HET FRUITDIEET:IS HET GEZOND EN WERKT HET?

HET FRUITDIEET:IS HET GEZOND EN WERKT HET?

HET FRUITDIEET:IS HET GEZOND EN WERKT HET?

Met alle diëten die nu bestaan, denken velen van jullie waarschijnlijk dat je ze allemaal hebt gezien en gehoord. Maar heb je ooit gehoord van het fruitarian dieet?

Dat is juist. Fruitarian.

Kortom, het is een dieet dat volledig uit fruit bestaat. Je krijgt soms ook wat noten en zaden. Je moest er gewoon voor zorgen dat je geen dierlijke producten consumeerde.

Er zijn een paar opmerkelijke persoonlijkheden die dit dieet daadwerkelijk hebben gevolgd. Steve Jobs was een pleitbezorger . Blijkbaar heeft hij daarom zijn bedrijf Apple genoemd. Ook ging de Indiase politieke en spirituele leider Mohandas Gandhi 5 jaar lang door met het fruitarrangement. En ten slotte probeerde acteur Ashton Kutcher het dieet voor een filmrol.

Hoe het allemaal begon

Veel religieuze geleerden beweren dat het fruitarendieet al bestaat sinds het begin der tijden. Ze zeggen zelfs dat Adam en Eva de oorspronkelijke fruitarend waren. Beroemde schrijver, uitvinder en wetenschapper Leonardo da Vinci zei in zijn geschriften dat hij een fruitarbeider was.

In het verleden werd aangenomen dat een aantal mensen fruitariërs waren, gebaseerd op de beschikbaarheid van voedsel op hun locatie en in hun tijd.

The Fruitarian Diet: A Rundown

De meeste volgers van het fruitarendieet zorgen ervoor dat minstens 75 procent van hun dagelijkse kost uit rauw fruit komt. Ook zijn er die-hard fruitarians die alleen fruit eten dat van nature uit de boom of struik of struik valt. Ze snuiven geplukte vruchten.

Velen van degenen die op het fruitarendieet geloven, zijn van mening dat de kwaliteit van het fruit in supermarkten en supermarkten slecht is. Dit komt omdat deze vruchten mogelijk zijn onderworpen aan chemische bemesting, hybridisatie, chemische bestrijdingsmiddelen en het oogsten van de vrucht voordat deze zijn piek van rijpheid heeft bereikt.

Andere fruitaroma’s geven er de voorkeur aan hun fruit te kopen van boerenmarkten, die volgens hen  meer biologisch en natuurlijk zijn .

Dit dieet draait meestal rond de 7 basisfruitgroepen. Dit zijn de volgende:

  1. Zuur fruit (ananas, citrus, aardbeien, kiwi, veenbessen)
  2. Subacid fruit (vijgen, frambozen, zoete kersen, mango’s,  bosbessen )
  3. Zoet fruit (meloenen, druiven, bananen, dadelpruimen)
  4. Vette vruchten (olijven, kokosnoten, avocado’s)
  5. Gedroogd fruit (rozijnen, dadels, pruimen, vijgen)
  6. Noten (walnoten, amandelen, cashewnoten, hazelnoten, macadamia’s)
  7. Zaden (pompoen, zonnebloem, pompoen, sesam)

Volgens de Fruitarian Foundation moet je geen fruit mengen tijdens het eten. Je moet ten minste 90 minuten wachten tussen het consumeren van verschillende soorten fruit. Je kunt ook zoveel fruit eten als je wilt, totdat je tevreden bent. U moet echter de hoeveelheid gedroogde vruchten beperken   die u inneemt. En ten slotte moet u helemaal niet eten als u geen honger hebt.

Houd er rekening mee dat er bepaalde vruchten worden aanbevolen voor bepaalde tijden van de dag. Er zijn ook fruit dat je op elk moment kunt eten. Deze omvatten bananen, avocado’s, kokosnoten, olijven, citroensap, rauwe kastanjes, paranoten, amandelen, pijnboompitten, hazelnoten en cashewnoten.

De voordelen

Houd er rekening mee dat de voordelen die u van het fruitarendieet krijgt, worden uitgedrukt door behandelaars van het dieet en niet door extern wetenschappelijk onderzoek.

Volgens Michael Arnstein voelt hij zich bovenmenselijk sinds hij het fruitarian dieet begon. “Ik ben geëvolueerd naar een elite-marathonloper en ik heb onlangs 100 mijl gereden in 12 uur en 57 minuten. Ik heb in die tijd ook geen verkoudheid of hoest gehad. ‘

Tom Billings, al een lange tijd vruchtbaar, somt tal van voordelen op van het dieet. Deze omvatten het reinigen van het lichaam van schadelijke gifstoffen,  gewichtsverlies , verbeterde functie van het ademhalingssysteem en verscherping van de zintuigen (vooral smaak en geur). Hij voegt ook toe dat dit milieuvriendelijk is omdat de meeste geconsumeerde vruchten lokaal worden geteeld en verkocht.

Er zijn andere fysieke voordelen van het fruitarendieet, volgens de Fruitarian Foundation. Sommige hiervan zijn de preventie en genezing van kanker, behandeling van spijsverteringsproblemen (zoals constipatie, opgeblazen gevoel, enz.),  Behandeling van slapeloosheid  en depressie, en een toename van seksuele vitaliteit.

Andere voordelen zijn een sterker immuunsysteem, vermindering of eliminatie van menstruatie, verbetering van spiercoördinatie, het vermogen om verslavingen (zoals alcohol, tabak en drugs) en een betere uitstraling van haar, huid, nagels en ogen te beheersen.

De risico’s

Dit type dieet is beperkend en kan enkele bijwerkingen en problemen veroorzaken. Lees hieronder voor een aantal van hen.

Toename van voedselhonger

Het fruitarrangement beperkt je tarief tot slechts fruit (en misschien een paar noten en zaden erin  gegooid ). Als u slechts één soort voedsel eet, zult u verlangen naar andere soorten die u aan uw dieet kunt toevoegen. Je zou veel meer kunnen dromen en smachten naar die sappige cheeseburger.

Honger modus

Een ander negatief neveneffect op alleen vertrouwen op fruit om je te voeden is dat het je lichaam naar de hongerdoodmodus kan duwen.

Met het fruitarian dieet, berooft u uw lichaam van heel wat noodzakelijke vitaminen, vetten, en proteïnen. Dit leidt tot uithongeringsmodus.

En als je lichaam voelt dat het uitgehongerd is, zal je stofwisseling vertragen. Dit is de manier waarop je lichaam energie spaart voor vitale functies.

Voedingstekorten

Er wordt opgemerkt dat fruitaroma’s meestal lage niveaus van omega-3-vetzuren, vitamine B12, vitamine D, jodium en calcium hebben.

Houd er rekening mee dat andere voedselbronnen, zoals soja-eiwitten en zuivelkweken, al deze voedingsdeficiënties bieden. En helaas, dit soort voedsel is een nee-nee voor degenen die dit specifieke dieet volgen.

Dit maakt dan ondervoeding vrij normaal in de fruitarbeidengemeenschap.

Neem het van Gaynor Bussell van de British Dietetic Association, die zegt: “Het is vrijwel onmogelijk om alle voedingsstoffen te krijgen die je nodig hebt. Je zou essentiële vetzuren missen. Een van de groten is B12, en  je kunt bloedarmoede krijgen  als je er geen genoeg van krijgt. En tekorten aan calcium, eiwit en ijzer zouden leiden tot vermoeidheid en lethargie. Je zou vatbaar zijn voor osteoporose. De immuunfunctie zou waarschijnlijk vrij laag zijn. We moeten om een ​​reden dingen hebben van alle verschillende voedingsgroepen. ”

Gewichtstoename

Als je dacht dat alleen het eten van fruit zou zorgen voor een zeer snel gewichtsverlies, dacht je verkeerd. Fruit is erg zwaar van natuurlijke suikers. Het eten van te veel fruit brengt je eigenlijk op het risico om  aan  te komen.

Andere problemen

Het fruitarendieet is behoorlijk gevaarlijk voor diabetici of pre-diabetische patiënten. Nogmaals, de natuurlijke suikers gevonden in fruit is de schuld van dit. Het eten van  te veel fruit heeft een negatief effect op de bloedsuikerspiegel  .

Ook kan het eten van fruit gevaarlijk zijn voor mensen met nieraandoeningen of stoornissen van de alvleesklier.

Tandbederf

Hier is nog een nadeel veroorzaakt door natuurlijke suikers. Ze brengen u een hoog risico voor tandbederf en gaatjes. Citrusvruchten, zoals sinaasappels, zijn zeer zuur. Dit kan het  tandglazuur aantasten . Wist je ook dat appels de potentie hebben om net zo bijtend te zijn als frisdrank of snoep? Eng, hè?

Laatste gedachten

Voordat u het fruitarendieet uitprobeert, moet u uw huisarts raadplegen. Hij of zij zal je vertellen of je fysiek gezond genoeg bent om dit beperkende dieet aan te nemen. Ze kunnen ook enkele voedingssupplementen voorschrijven die u kunt gebruiken om deze verschillende tekorten aan voedingsstoffen te overwinnen.

HET FRUITDIEET:IS HET GEZOND EN WERKT HET?