Dieet en Gewichtsverlies

HET ATKINS-DIEET: ALLES WAT JE MOET WETEN

HET ATKINS-DIEET: ALLES WAT JE MOET WETEN

HET ATKINS-DIEET: ALLES WAT JE MOET WETEN

Als het gaat om het afvallen , is het eerste dat in je opkomt een dieet volgen. En als je een dieet zegt , associëren veel mensen het met nauwelijks eten of helemaal niet eten. Helaas is dit een verkeerde manier om ernaar te kijken. Diëten zijn gezonde manieren om ervoor te zorgen dat u de juiste vitaminen, mineralen en voedingsstoffen krijgt die uw lichaam nodig heeft om goed te kunnen functioneren. En een van de populairste diëten die mensen uitproberen, is het Atkins-dieet.

Momenteel zijn er honderden, zo niet duizenden, diëten die tegenwoordig bestaan. Sommige zijn gezond, andere niet. Sommige helpen je om op de lange termijn af te vallen , andere zijn slechts tijdelijke oplossingen.

Welkom bij het Atkins-dieet

Het Atkins-dieet, ook bekend als de Atkins-voedingsbenadering, is in feite een dieet met weinig koolhydraten. Dit dieet is tot stand gekomen door Robert Atkins. Hij liet zich inspireren door een onderzoekspaper die hij “Gewichtsvermindering” van Alfred W. Pennington noemde .

Dus hoe werkt het Atkins-dieet?

Je mag een beperkt koolhydratenverbruik gebruiken om het metabolisme van het lichaam te veranderen van het metaboliseren van glucose als energie naar het omzetten van opgeslagen lichaamsvet in energie.

Fans van het dieet zeggen dat je gewicht kunt verliezen en zoveel mogelijk eiwitten en vetten kunt eten. U moet er echter voor zorgen dat u eenvoudig voedsel vermijdt dat veel koolhydraten bevat.

Het is geclassificeerd als een rage dieet, wat betekent een dieet dat snel gewichtsverliesbelooft , maar meestal door ongezonde manieren en middelen. Ondanks die indeling zweren echter veel mensen erbij. Beroemde actrice Alyssa Milano is een fan van dit dieet en blogt over haar succes in gewichtsverlies op de Atkins-dieetwebsite.

Fasen van het Atkins-dieet

Je hoeft niet noodzakelijk de volgorde van de fasen religieus te volgen. Afhankelijk van uw doelstellingen voor gewichtsverlies, kunt u beginnen bij een van de eerste drie fasen. Maar zorg er natuurlijk eerst voor dat je eerst een voedingsdeskundige raadpleegt voordat je alleen op pad gaat.

Fase 1: Inductie

Dit is een zeer strikte fase, waarbij je bijna alle koolhydraten uit je dieet haalt. Dit helpt uw ​​lichaam te schakelen van koolhydraten naar vet. Je bent verplicht om slechts 20 gram netto-koolhydraten per dag te eten, en deze zouden meestal uit groenten moeten komen .

Zorg ervoor dat u hoog-vet en eiwitrijk voedsel in uw dieet verwerkt, samen met koolhydraatrijke groenten, zoals bladgroenten. “Foundation” -groenten werken het beste. Enkele voorbeelden zijn broccoli, asperges, selderij, groene bonen, komkommer en paprika’s. Deze zouden goed zijn voor 12-15 gram van je dagelijkse netto koolhydraten.

In deze fase krijgt u slechts ongeveer 10 procent van de dagelijks aanbevolen calorieën uit koolhydraten in plaats van de normale 45-65 procent.

Voorbeelden van hoog-eiwitvoedsel zijn pluimvee, vis en schaaldieren, eieren, vlees en kaas. En dit dieet moedigt u ten zeerste aan om veel water te drinken, ongeveer 8 glazen per dag.

Zorg ervoor dat je je aan deze fase houdt gedurende 2 weken.

Fase 2: balanceren

Als je eenmaal gewend bent aan de eetgewoonten van fase 1, in de volgende fase, kun je doorgaan en geleidelijk meer koolhydraatrijke groenten, noten en zaden en een kleine hoeveelheid fruit aan het dieet toevoegen.

Houd het eten van een minimum van 12-15 gram netto koolhydraten, nog steeds van de stichting groenten. Blijf in deze fase totdat u ongeveer 10 kilo (4,5 kilogram) van uw ideale streefgewicht afstaat.

Fase 3: Pre-onderhoud

In deze fase ziet u al een aanzienlijk gewichtsverlies. Ga langzaam door met het vergroten van het voedselaanbod. Dit omvat fruit, zetmeelrijke groenten , evenals volle granen.

Je kunt ook elke week ongeveer 10 gram koolhydraten aan je dieet toevoegen. Als u echter merkt dat het gewichtsverlies stopt, zorg er dan voor dat u bezuinigt. Houd er rekening mee dat in deze fase het gewichtsverlies zal vertragen, maar u verliest nog steeds wat vet.

Ga door in deze fase totdat je het gewenste gewicht hebt bereikt.

Fase 4: levenslange onderhoud

De laatste fase in het Atkins-dieet betekent dat dit de manier is waarop u de rest van uw leven eet. Dit is om het ideale gewicht te behouden waarin u zich bevindt.

Je kunt zoveel gezonde koolhydraten eten als je lichaam kan toestaan ​​zonder het gewicht te herwinnen.

Voordelen van het Atkins-dieet

Voor dit dieet is niet veel werk nodig. Ten eerste hoeft u geen tijd te verspillen aan het tellen van calorieën. U hoeft niet naar wekelijkse vergaderingen te gaan. Je hoeft ook niet alleen een specifiek soort voedsel te eten dat moeilijk te krijgen is of duur.

Een ander voordeel is dat u met het Atkins-dieet niet hoeft te trainen om gewicht te verliezen (halleluja!). Maar onthoud dat extra lichaamsbeweging u sneller helpt af te vallen.

Het is ook veilig voor veganisten of vegetariërs om op het Atkins-dieet te gaan.

Veel gezonde voordelen zijn ook in verband gebracht met het Atkins-dieet. Ten eerste is het een effectieve manier om snel af te vallen . Het helpt bij het verminderen van honger of onbedwingbare trek, vooral voor snoep.

Het Atkins-dieet biedt u ook een betere controle over de spikkels van insuline en bloedsuiker. Een ander voordeel is dat het de gezondheid van de hersenen kan verbeteren, de hersenmist kan verminderen en energie kan onderdrukken.

En tot slot kan het Atkins-dieet het risico op hartaandoeningen verlagen en bepaalde kankers ontwikkelen.

Nadelen van het Atkins-dieet

Natuurlijk, zoals met alles in deze wereld, zijn er altijd een aantal negatieve effecten op de dingen. En dit dieet is geen uitzondering.

Er zijn een aantal negatieve bijwerkingen veroorzaakt door dit dieet. Hieronder zijn enkele voorbeelden:

  • Slechte adem
  • Vermoeidheid of lethargie
  • Moeite met slapen
  • Prikkelbaarheid of stemmingswisselingen (vanwege de verminderde inname van koolhydraten)
  • Spijsverteringsproblemen (vanwege laag vezelgehalte)
  • Indigestie (te wijten aan het eten van te veel vet)

Ook is het volgen van dit dieet geen garantie dat je voor altijd zult afvallen. Een aantal heeft in het begin melding gemaakt van succesvol gewichtsverlies, maar daarna op een later tijdstip weer op gewicht.

Een ander ding is dat omdat het Atkins-dieet een beetje beperkend is, het veel waardevolle voedingsstoffen uit je lichaam verwijdert.

Voorbeeld Menu

HET ATKINS-DIEET: ALLES WAT JE MOET WETEN

Als je erover nadenkt om het Atkins-dieet zelf uit te proberen, is hier een kort voorproefje van hoe maaltijden eruit zien. Houd er rekening mee dat deze maaltijden voor de eerste fase (inductie) van het dieet zijn.

Ontbijt

Plantaardige omelet gekookt in kokosolie

Spek en eieren

Lunch

Chef-koksalade met kip, spek en avocado dressing

Kippensalade met noten besprenkeld met olijfolie

Garnalensla met olijfolie

Gehaktballen met groenten

Avondeten

Biefstuk met groenten

Varkenskotelet met groenten

Rundergehakt met groenten

Zalm in botersaus en groenten

snacks

Plakjes kaas

Een kopje Griekse yoghurt

Stukjes fruit

Sommige rauwe noten

HET ATKINS-DIEET: ALLES WAT JE MOET WETEN