Superfoods

HENNEPZADEN 13 GOEDE EIGENSCHAPPEN EN INTERESSANTE FEITEN

HENNEPZADEN 13 GOEDE EIGENSCHAPPEN EN INTERESSANTE FEITEN

  • Gezondheidsvoordelen van hennepzaden
  • Hennepzaden zijn kleine, donkerbruine, nootachtige zaden van hennepplanten.

Veel mensen zijn voortijdig bang door het idee van hennepzaden, omdat ze afkomstig zijn van hennepplanten, Cannabis sativa, die van dezelfde soort zijn als cannabis.

Desalniettemin moet worden opgemerkt dat hennepzaad onvoldoende hoeveelheden THC bevat om de medicijnachtige effecten te produceren bij het gebruik van marihuana.

In feite zijn deze zaden berucht vanwege hun grote vezelgehalte, dat wordt gebruikt in de moderne productie om stoffen en papieren te maken, zoals canvas, linnengoed, theezakjes en papiergeld.

Bovendien bevatten hennepzaden veel voedingsstoffen, mineralen en gezonde vetten die tal van voordelen hebben voor het menselijk lichaam.

Hieronder staan ​​13 gezondheidsvoordelen van hennepzaden die door de wetenschap zijn bewezen.

Gezondheidsvoordelen van hennepzaden

Hennepzaden zijn voedzaam

Hennepzaden bevatten twee vitale eiwitten – edestine en albumine.

Beide eiwitten worden beschouwd als “hoogwaardige opslagproteïnen” en bevatten een qua voedingswaarde significante hoeveelheid van alle essentiële aminozuren.

Het belangrijkste is echter dat hennepzaden uitzonderlijk hoge niveaus van het aminozuur bevatten, arginine, dat ontstekingsremmende voordelen heeft ( 1 , 2 ).

Om aan deze voordelen bij te dragen, zijn hennepzaden geweldige bronnen van vitamine E en B, calcium, magnesium, ijzer en zink ( 3 )

Take Home Point: Hennepzaden zijn gevuld met veel eiwitten, evenals gezonde vitaminen en mineralen.

Rijk aan vetzuren

Hennepzaden bevatten meer dan 30% vet en bevatten uitzonderlijke hoeveelheden van twee essentiële vetzuren – linolzuur (omega-6) en alfa-linoleenzuur (omega-3) .

De verhouding van deze twee vetzuren is 3: 1, wat als een optimale hoeveelheid voor een gezond mens wordt beschouwd.

Verbazingwekkend genoeg hebben deze twee vetzuren voordelen, gaande van toenemende celgroei, regulering van het immuunsysteem en eliminatie van symptomen van huidaandoeningen.

Take Home Point: de optimale verhouding van de omega-6 en omega-3 vetzuren in hennepzaden helpen bij het reguleren van veel interne processen om het lichaam gezond te houden.

Houd je hart gezond

Hartziekten zijn de nummer één doodsoorzaak in de wereld ( 4 ).

Gelukkig kan het risico op hart-en vaatziekten worden verminderd als gevolg van verschillende voordelen van hennepzaden.

Ten eerste bevatten hennepzaden, zoals eerder vermeld, arginine, dat stikstofmonoxide produceert en daarom bloedvaten verwijdt en hypertensie verlaagt ( 5 , 6 ).

Lagere bloeddruk correleert met een lager risico op hartaandoeningen en / of beroerte.

Bovendien hebben verschillende onderzoeken aangetoond dat een verhoogde inname van arginine kan leiden tot verlaagde niveaus van C-reactief proteïne, wat een marker is voor systemische ontsteking die bekend is bij hartaandoeningen ( 8).

Take Home Point: het stikstofmonoxide geproduceerd door arginine in hennepzaden resulteert in vergrote en ontspannen bloedvaten, wat leidt tot een verminderd risico op hartziekten en beroertes.

Beïnvloed de immuunrespons

Omega-3 en omega-6-vetzuren spelen een sleutelrol bij de immuunrespons van het lichaam ( 9 , 10 ).

Dergelijke vetzuren beïnvloeden zowel het immuunsysteem als verschillende auto-immuunziekten door genregulatie, productie van cytokinen, signaaltransductiewegen en antioxiderende enzymen .

Door al deze mechanismen te reguleren, is van hennepzaden bekend dat zij immunosuppressieve effecten produceren en immuungemedieerde ontsteking verminderen ( 11 ).

Take Home Point: de omega-3 en omega 6-vetzuren van hennepzaden helpen het immuunsysteem van het lichaam te reguleren .

Help huidaandoeningen te behandelen

De in hennepzaad aanwezige oliën kunnen de binnenste lagen van de huid binnendringen om de groei van meer huidcellen te bevorderen, droogheid te verlichten en tot een gladdere, gezondere huid te leiden.

Dit effect is te danken aan de meervoudig onverzadigde vetzuren (PUFA), omega-3 en omega-6 ( 12 , 13 ).

Studies hebben bijvoorbeeld aangetoond dat patiënten die hennepzaadolie gebruikten voor hun eczeem, verhoogde niveaus van de bovengenoemde vetzuren zagen, die op hun beurt hun droge huid, jeuk en hun behoefte aan medicatie verminderden ( 13 , 14 ).

Take Home Point: de oliën in dit specifieke zaadje zorgen ervoor dat de huid gehydrateerd en gezond wordt door de toegenomen groei van de huidcellen.

Bevat voldoende eiwitten

Er is gezegd dat het gehalte aan hennepzaadproteïne vergelijkbaar is met dat van rundvlees, lamsvlees of zelfs quinoa.

Slechts 30 gram van dit zaad kan ongeveer 11 gram eiwit opleveren, wat bijna 25% van zijn totale calorieën uitmaakt .

Omdat ze alle essentiële aminozuren leveren, die niet door het lichaam kunnen worden geproduceerd, worden hennepzaden als een complete bron van eiwitten beschouwd.

Vanwege dit zijn ze ook bekend als een natuurlijke eetlustremmer, omdat eiwitten moeilijker zijn voor het lichaam om af te breken, waardoor je je langer vol voelt – de sleutel tot natuurlijk gewichtsverlies.

Take Home Point: hennepzaden bevatten ongelooflijk veel aminozuren, die het verteringsproces vertragen en daardoor het lichaam voller houden

Natuurlijk balans hormonen

De symptomen van premenstrueel syndroom (PMS), ervaren door meer dan 80% van de vrouwen in de vruchtbare leeftijd, worden hoogstwaarschijnlijk veroorzaakt door een onbalans van het hormoon prolactine ( 16 , 17 ).

Het gamma-linoleenzuur (GLA) in hennepzaden is echter een essentiële bouwsteen voor prostaglandine, een hormoon dat de fysieke en emotionele effecten van prolactine kan verminderen ( 18 , 19 , 20 ).

Vanwege de grote hoeveelheden GLA die in hennepzaden worden aangetroffen, wordt ook voorspeld dat hennepzaden bovendien de symptomen van de menopauze kunnen verminderen vanwege het vermogen van het zaad om hormonen te reguleren ( 21 , 22 ).

Take Home Point: Gamma-linoleenzuur, te vinden in hennep, produceert een hormoon dat de symptomatische effecten van prolactine kan verminderen, dat bekend staat als premenstrueel syndroom.

Aid in Digestion

Hennepzaden zijn een uitstekende bron van zowel oplosbare als onoplosbare vezels, wat een belangrijk onderdeel is van een betere spijsvertering ( 23 ).

In feite is het de schil van het hennepzaad dat de meeste, zo niet alle, vezels bevat die in het zaad worden gevonden.

Daarom zullen de ontschepte hennepzaden heel weinig vezels in het dieet opnemen.

Dat gezegd hebbende, de oplosbare vezel van de schaal is een bron van gunstige spijsverteringsbacteriën en kan spikes in de bloedsuikerspiegel verminderen ( 24 , 25 ).

Aan de andere kant helpt onoplosbare vezels voedsel en afval door de darmen en de darmen heen en het innemen van onoplosbare vezels is in verband gebracht met een verminderd risico op diabetes ( 26 , 27 ).

Neem Home Point: met zijn ruime hoeveelheden vezels, verspreiden de schelpen van hennepzaden de beweging van voedsel en afval door het spijsverteringsstelsel.

 

hennep-zaden in hand

 

Hulp bij de behandeling van multiple sclerose

 

Multiple sclerose (MS) is een demyeliniserende ziekte van het centrale zenuwstelsel, leidend tot lichamelijke handicaps en ongunstige symptomen.

In meerdere onderzoeken naar therapeutische methoden voor MS, werd ontdekt dat hennepzaden gunstige effecten hebben voor het verbeteren van klinische symptomen van relapsing MS-patiënten wanneer ze worden gecombineerd met teunisbloemoliën ( 28 , 29 ).

Bovendien zijn sommige studies zelfs zover gegaan dat ze zeggen dat hennepzaad en olie in feite multipele sclerose kunnen voorkomen vanwege het verbeteringseffect van de noot op mitochondriale en myeline membranen ( 28 ).

Take Home Point: het verbeterende effect van hennepzaad op myeline en mitochondriale membranen ondersteunt de theorie dat deze nut gunstig kan zijn bij het helpen van MS-patiënten.

Verlaag hypertensie

Hoge bloeddruk kan leiden tot een groot risico op beroertes of zelfs hartaandoeningen ( 30 ).

Veranderingen in voeding en levensstijl hebben bewezen dat ze helpen de bloeddruk te verlagen.

Het is echter ook aangetoond dat minder bekend hennepzaadmeelproteïnehydrolysaat soortgelijke effecten heeft bij het verlagen van de bloeddruk, vergeleken met controlegroepen, waardoor het een mogelijk therapeutisch middel is voor zowel preventie als behandeling van hypertensie ( 31, 32 ).

Take Home Point: de ontspannende werking van hennepzaad bevordert de verwijding van de bloedvaten, wat resulteert in een lagere bloeddruk en daarmee een kleiner risico op hartproblemen.

Antikanker voordelen

De THC in hennepzaden, hoewel zeer minimaal, blijkt een goed veiligheidsprofiel te hebben bij toediening in geschikte doses, evenals met anti-proliferatieve eigenschappen op tumorcellen ( 33 ).

Zo’n kenmerk is van vitaal belang in de poging om de massagroei bij kankerpatiënten over de hele wereld te verminderen.

Take Home Point: Hennepzaden hebben een mogelijk gunstig effect op kanker als gevolg van de veronderstelde remming van tumorcelproliferatie.

Verminder stress en angst

Net als andere vergelijkbare zaden hebben hennepzaden zeer hoge concentraties magnesium, aminozuren en B-vitaminen , waardoor ze een natuurlijke antagonist voor stress zijn.

Magnesium werkt ter ondersteuning van de neurotransmitterfunctie in de hersenen om stress en angst te verminderen.

Aminozuren bouwen eiwitten en leveren daarom energie om het lichaam sterk te houden.

Als het lichaam echter niet genoeg aminozuren krijgt, kan het feitelijk grote hoeveelheden stresshormonen produceren.

Bovendien stimuleren B-vitaminen het metabolisme en reguleren ze de geproduceerde stresshormonen, waardoor de homeostase van de hersenen en het lichaam behouden blijft.

Neem Home Point: De vele vitamines en mineralen die aanwezig zijn in hennep maken het een krachtige stressverlichter.

Verminder artritis en gewrichtspijn

Gamma linoleenzuur is een omega-6 vetstof die voorkomt in verschillende plantaardige zaadoliën, zoals hennepolie, die ontstekingen in het lichaam vermindert ( 35 ).

Onnodig te zeggen dat het verminderen van ontstekingen een hoofdwens is voor diegenen die lijden aan artritis, omdat daarmee ook de belasting van gewrichten en de pijnervaringen in specifieke ledematen vermindert.

De lagere verhouding van omega-6 tot omega-3-vetzuren waargenomen bij vroege voorouders, zoals 2-3: 1, is gunstiger in het verminderen van het risico op chronische ziekten.

In tegendeel, wordt aangenomen dat een hogere verhouding van dergelijke vetzuren, zoals 20-30: 1, zoals die in veel westerse samenlevingen wordt waargenomen, nauw verwant is met chronische ziekten, zoals artritis ( 36 ).

Take Home Point: de ontstekingsremmende effecten van gamma-linoleenzuur uit hennepzaden kunnen, wanneer ze in de juiste verhouding worden geproduceerd, gewrichtspijn en reuma verlichten.

 

Conclusie

 

Hennepzaad en zijn talrijke gezondheidsvoordelen kunnen in het verleden worden genegeerd omdat het afkomstig is van dezelfde plant als marihuana en ook sporenhoeveelheden van natuurlijk THC bevat.

Marihuana bevat bijna 5-10% THC, terwijl industriële hennep slechts ongeveer 0,3-1,5% THC bevat – een hoeveelheid waarvan wetenschappelijk is bewezen dat het niet de variabele bijwerkingen produceert die door marihuana worden gebruikt.

Dat gezegd hebbende, hennepzaden zijn in feite uiterst heilzaam voor iemands gezondheid, omdat ze zijn gevuld met tal van vitamines en mineralen, niet om hun grote hoeveelheden aminozuren, vezels en vetzuren te noemen.

Hennepzaden zijn zo gezond dat ze in feite zijn vergeleken met superfoods zoals quinoa en eiwitrijke vleesbronnen – het hoogste compliment dat een zaad ooit zou kunnen krijgen.

HENNEPZADEN 13 GOEDE EIGENSCHAPPEN EN INTERESSANTE FEITEN