Voedsel

GERAFFINEERDE SUIKER EN DE EFFECTEN OP KINDEREN

GERAFFINEERDE SUIKER EN DE EFFECTEN OP KINDEREN

GERAFFINEERDE SUIKER EN DE EFFECTEN OP KINDEREN

Als je kinderen hebt, weet ik zeker dat je ze altijd probeert te vangen in een koekje, een plakje cake, een cupcake, een handvol snoepjes of een ijsje. Dang het, waarom gaan ze altijd voor het voedsel geladen met suiker? Wat is erger, dat zijn voedingsmiddelen met geraffineerde suiker . De slechte soort suiker. Waarom pakken ze nooit een appel of een groentestok?

Het effect van geraffineerde suiker op het gedrag van kinderen is een zeer besproken onderwerp op het gebied van kindergeneeskunde. Sommigen zeggen dat suikerinname dramatisch het gedrag van een kind beïnvloedt. Anderen zeggen anders.

Voor veel ouders willen ze niet dat hun kinderen te veel suiker consumeren. En ze hebben helemaal gelijk.

Bijwerkingen van teveel geraffineerde suiker

Suiker, vooral geraffineerde suiker, heeft veel bijwerkingen voor kinderen. En de meeste van deze effecten zijn negatieve. Lees hieronder om meer te weten.

Zwakkere immuniteit

Het eten van te veel geraffineerde suiker kan leiden tot chronische loopneuzen, overmatig slijm, hoest en symptomen van infecties van de sinussen. Sommige kinderen krijgen zelfs allergieën.

Om een ​​sterk en effectief immuunsysteem te garanderen om het lichaam te beschermen tegen toxines, zouden de goede bacteriën veel groter moeten zijn dan de slechte. Een overmatige hoeveelheid suiker in het lichaam verandert de balans van goede bacteriën en slechte bacteriën . Dit verzwakt het immuunsysteem. Vandaar dat kinderen gemakkelijk verschillende infecties en zelfs ziektes krijgen.

Arm dieet

Veel kinderen die de voorkeur geven aan hun zoetekauw negeren meestal fruit, groenten en ander gezond voedsel. Ze eten liever ongezond verwerkt voedsel. Helaas leidt dit ertoe dat kinderen de noodzakelijke vitaminen, mineralen en voedingsstoffen missen die essentieel zijn voor de algehele gezondheid .

Vitamine en minerale uitputting

De geraffineerde suikers die je consumeert, gebruiken de opgeslagen B-vitaminen, calcium en magnesium van je lichaam voor de spijsvertering. Dit zal uiteindelijk de winkels van uw lichaam van deze voedingsstoffen uitputten. Met minder B-vitamines in het lichaam, lijdt uw zenuwstelsel. Dit leidt tot het ervaren van vermoeidheid, depressie, angst en lethargie. Bovendien leidt het gebrek aan calcium en magnesium ook tot artritis en osteoporose.

Gaatjes

Geraffineerde suiker voedt de groei van bacteriën die gaatjes veroorzaken. Schadelijke mondbacteriën in de mond voeden zich met de suikers die u eet. Deze vormen dan zuren die het tandglazuur vernietigen. Als je elke dag ongezonde snoep eet, is al je poetsen en flossen voor niets.

Gedragsproblemen

Het hebben van te veel geraffineerde suiker in het lichaam leidt tot pieken in de bloedsuikerspiegel. Dat is wanneer kinderen hebben wat zij “de suikerkoorts” noemen. Ze worden hyperactief en hebben mogelijk agressief gedrag.

Het lichaam reageert dan door een grote hoeveelheid insuline aan te maken. Dit is een hormoon dat de suiker uit het bloed haalt en overbrengen naar lichaamscellen. De bloedsuikerspiegel neemt dan een snelle duik. Dit leidt ertoe dat het kind een gezicht krijgt. Hij of zij begint zich dan traag en moe te voelen.

zwaarlijvigheid

Geraffineerde suiker en calorieën gaan hand in hand bij het veroorzaken van obesitas . En om de honger van kinderen te stillen, hebben kinderen de neiging om meer te nemen dan wat gezond is. Dat komt omdat geraffineerde suiker tot een verminderde verzadiging leidt, waardoor kinderen steeds meer willen eten. Het draagt ​​ook bij aan leptine-resistentie, wat vervolgens leidt tot gewichtstoename.

suikerziekte

Glucose is gunstig voor het lichaam, maar te veel ervan is zeer giftig. Het leidt tot insulineresistentie, wat betekent dat insuline stopt met werken zoals het hoort. De cellen worden er resistent tegen. Dit leidt vervolgens tot diabetes type 2 , insulineresistentiesyndroom en vele andere complicaties. Bloedsuikerspiegel neemt ook toe.

Lever schade

Fructose is een soort suiker die maar tot een bepaald bedrag door de lever kan worden gemetaboliseerd. Er zal geen probleem zijn als je suikerbron afkomstig is van fruit, of als je maar een beetje eet. Als u echter te veel geraffineerde suiker eet, neemt het fructose-niveau toe en wordt de lever overbelast. De fructose wordt vervolgens omgezet in ongezond vet. Wanneer dit regelmatig gebeurt, leidt dit tot vette lever- en leverziekten, zoals niet-alcoholische leververvetting (NAFLD).

Snijden op geraffineerde suiker

Het is een goed idee om de geraffineerde suikerinname van je kind en dat van jou te verminderen. Het is nooit te vroeg om uw kinderen te leren over gezond eten en het behouden van een gezond dieet. Door gezonde eetgewoonten te eten, wordt uw kind een beter en gelukkiger persoon.

Merk op dat de Wereldgezondheidsorganisatie aanbeveelt dat slechts 5 procent van de totale dagelijkse calorieën in onze voeding uit suiker moet komen.

Vezel voor ontbijt

Voor een betere dag op school begint u de dag van uw kind met een ontbijt met een lager suikergehalte . Dit verbetert het kortetermijngeheugen en de aandachtsspanne op school. Ontbijt dat vezels bevat, is uw beste optie. Dit type maaltijden reguleert de adrenaline en maakt school productiever. Enkele geweldige voorbeelden zijn havermout, geraspte tarwe, bessen of volkoren pannenkoeken.

Nee tegen Juice-dozen

Dat is juist. Zelfs als er ‘100 procent vruchtensap’ of ‘biologisch’ op de doos staat, is er geen garantie. De meeste van deze vruchtensappen bevatten nog steeds vrij veel geraffineerde suikers. In feite bevat een typisch vruchtensappakket ongeveer 22 gram suiker. Wat je kunt doen, is in plaats daarvan water aanbieden. Je kunt zelfs wat bessen of schijfjes citroen toevoegen voor wat smaak. Of u kunt uw eigen gezonde sappen makenwaarvan u weet dat ze gezond zijn.

Gezonde snacks

In plaats van de zoetekauw van uw kinderen te laten zien door ze koekjes, snoeprepen, cakes en dergelijke te geven, waarom zou u ze niet voorstellen aan gezondere snackalternatieven? Laat ze bijvoorbeeld gezond noten eten . Of je kunt stukjes fruit aanbieden als ze verlangen naar iets zoets. Griekse yoghurt werkt ook als een geweldige vervanger voor ijs.

Moderatie is de sleutel

Het is natuurlijk iets anders om je kinderen helemaal van suiker te beroven. Ze zullen je meteen gaan labelen als de kwaadaardige ouder die ze geen plezier zal laten hebben.

Als je dergelijke labels wilt vermijden, laat ze dan nog steeds van hun favoriete snoepreep of ijsje genieten, maar maak er geen gewoonte van. Ze kunnen hun favoriete zoete lekkernijen misschien een keer per week krijgen.

Zorg er ook voor dat ze kleine porties eten, geen grote. Voorraad op die minisuikerstaven, limietijs tot een schep, etc.

Voorgestelde superfoodlijst van experts  om uw kinderen jong en gezond te houden.