Superfoods

DE GEZONDSTE SUPERFOODS SUPER ANTIOXIDANTEN

citroenen

De moleculaire structuur van citroensap is vergelijkbaar met ons eigen maagzuur, dus het is logisch dat deze gele vruchten ons helpen bij de spijsvertering.

Citroenen moedigen onze magen aan om de snelheid waarmee we voedsel verwerken te reguleren, dus we hebben minder insuline-pieken die kunnen leiden tot toekomstige diabetische aandoeningen.

Citroenen zijn ook heel geschikt voor het reinigen van onze spijsvertering en het is een diureticum, dus het helpt ons om gifstoffen effectiever te verwijderen.

Citroenen stimuleren de enzymfuncties in ons lichaam, wat leidt tot minder pijn en ontsteking, evenals een anti-aging effect.

Hun hoge gehalte aan vitamine C maakt ze ook tot een goede immuunbooster.

linzen

Regelmatig linzen eten is een fantastische manier om de bloedsuikerspiegel, het cholesterolgehalte te beheersen en zelfs om galstenen te voorkomen.

Deze bonenachtige peulvruchten zijn een vegetarische bron van eiwitten, maar het is hun vezel die ze opmerkelijker maakt als een superfood.

De vezels in linzen binden zich aan de gal en vetten in het spijsverteringsstelsel, waardoor ze gemakkelijker kunnen worden verwijderd.

Dit maakt linzen ideaal voor gewichtsbeheersing en heeft ook een gezonder hart, om maar te zwijgen over het feit dat u uw galblaas kunt houden.

Linzen zijn heel gemakkelijk te vinden in de meeste supermarkten en in de buurt van de andere gedroogde bonen.

Maca Root

Maca staat bekend als adaptogeen, wat betekent dat het je lichaam helpt zich aan veranderende omstandigheden aan te passen.

Het meest opvallende is dat het je lichaam helpt hormoonbalans te reguleren.

Als u veel stress heeft of vaak in stressvolle situaties verkeert, produceren uw bijnieren adrenaline en cortisol op een vrijwel constante basis, waardoor u zich gefriseerd en geregen voelt, wat leidt tot gezondheidsproblemen, zoals slapeloosheid en gewichtstoename.

Maca helpt die niveaus te verlagen en een natuurlijke hormoonbalans te herstellen.

Zoek naar verstijfselde maca, omdat deze vorm het best door het lichaam wordt gebruikt.

Mango

Het goudgele vruchtvlees van de mango is zowel zoet als vol vezels.

Geladen met de antioxidanten zeaxanthine, quercetine, astragaline en bètacaroteen, staat mango van oudsher bekend om zijn anti-verouderingskwaliteiten, verbeteringen in het gezichtsvermogen en verhoogde immuniteit.

Omdat ze ook veel vitamine K bevatten, kunnen ze helpen om sterkere botten te bouwen, en de vitamine B6 helpt de hersenfunctie ondersteunen, evenals stemmingen stabiliseren en het slaappatroon verbeteren.

mangisboom

Deze Aziatische vrucht heeft een klasse van verbindingen, xanthonen genaamd, die krachtige natuurlijke antibiotica en antivirale middelen zijn, waardoor mangosteen ideaal is voor het bestrijden van infecties.

Het is zelfs gebruikt om HIV te behandelen!

Mangosteen is ook bekend als kankerjager.

Het is in staat om de groei van nieuwe kankercellen te remmen en tevens apoptose te induceren (geprogrammeerde celdood).

Mangosteen is daarom niet alleen een goede kankerjager, maar ook een goede keuze voor preventie.

Omdat het zelden vers verkrijgbaar is, moet je het als sap en extracten zoeken.

miso

Je bent misschien bekend met miso als basis voor soepen in Japanse restaurants.

Als je iets weet over de Japanse cultuur, weet je dat alles een doel heeft.

Miso is hoofdzakelijk gefermenteerde sojapasta.

Soja is enigszins controversieel omdat het hormoonontregelende effecten kan hebben.

Aan de andere kant, omdat het is gefermenteerd, vertoont Miso dit probleem niet.

In plaats daarvan is het een krachtig probioticum dat kan helpen de flora in je darm te voeden en de spijsvertering te verbeteren.

Het is ook bestudeerd als een effectieve behandeling voor borstkanker.

Probeer het als de traditionele soep, of gebruik het als kruiderij of in sauzen.

champignons

Champignons zijn een veelzijdig voedsel en geclassificeerd als een schimmel.

Hun textuur maakt ze tot een populaire keuze als vleesvervanger voor diegenen die overtollige dierlijke producten vermijden.

Champignons bevatten veel B-vitaminen, die nodig zijn voor het energiemetabolisme, evenals selenium en koper, die moeilijk te krijgen zijn uit andere bronnen.

Wat champignons onderscheidt, is hun vermogen om het immuunsysteem te versterken.

Paddenstoelen, zelfs de meest voorkomende in de supermarkt, helpen zelfs de meest krachtige infecties te bestrijden en worden gebruikt om drugbestendige bacteriën en zelfs verschillende vormen van kanker te bestrijden.

Haver

Of het nu een deel van uw ontbijt is of verkruimeld op uw dessert, haver staat bekend om hun vermogen om cholesterol te verlagen en de gezondheid van het hart te verbeteren.

Haver is een graan dat langzamer wordt verteerd omdat het grote hoeveelheden vezels bevat.

Het is deze vezel die ons niet alleen voor langere tijd voller houdt, maar ook bindt aan overtollig cholesterol in het lichaam, zodat het gemakkelijk kan worden geëlimineerd.

Haver staat bekend als neurotonic en antispasmodic, wat betekent dat ze kalmeren voor je neurologische systeem en ook ontspannend werken voor de spijsvertering.

olijven

Als de oorsprong van de beroemde olijfolie, hebben olijven dezelfde hart-gezonde ontstekingsremmende eigenschappen van deze veelzijdige en gezonde olie die is gevuld met omega-3 vetzuren.

Olijven bevatten veel polyfenolen, die beschermen tegen vroegtijdige veroudering en de hersenfunctie verbeteren.

Olijven zijn een van de weinige voedingsmiddelen die ons lichaam helpen glutathion te produceren, onze belangrijkste antioxidant.

De polyfenolen in olijven fungeren als natuurlijke pijnstillers, en ze zijn een veel veiliger optie dan zelfzorggeneesmiddelen.

Hoewel er veel verschillende soorten olijven beschikbaar zijn, hebben ze allemaal vergelijkbare voedingsvoordelen.

sInaasappels

Deze populaire citrusvrucht heeft veel voordelen die je mist als je alleen maar een doos sap drinkt.

Verse sinaasappelen bevatten van nature veel vitamine C, folaat, vezels en bioactieve antioxidanten.

De genezende eigenschappen van sinaasappels zijn niet alleen van vitamine C.

In plaats daarvan hebben sinaasappels unieke fytonutriënten die helpen het immuunsysteem te stimuleren om infecties te bestrijden.

Sommige van de heilzame voedingsstoffen bevinden zich in de witte delen van het vlees, dus verwijder het niet volledig.

Het eten van sinaasappelen kan ook helpen de integriteit van ons cellulaire DNA te beschermen.

Papaja

Deze tropische vrucht verbetert de spijsvertering vanwege het hoge enzymgehalte.

Papaya bevat een enzym dat papaïne wordt genoemd en dat vaak wordt gebruikt als supplement om de spijsvertering te verbeteren.

Papaja kan wonden helpen sneller genezen, ontstekingen verminderen en de bloedplaatjescellen in het bloed verbeteren.

Papaja is ook nuttig in de strijd tegen kanker.

Het papaïne-enzym is in staat om eiwitten te verteren, niet alleen van voedsel, maar ook van abnormale celkolonies, zoals gezien in tumorontwikkeling.

Op deze manier is papaja niet alleen nuttig voor het voorkomen van kanker, maar ook als een mogelijke behandeling.

erwten

Veel kinderen leden door de papperige, grijze, ingeblikte verscheidenheid van erwten toen ze opgroeiden, en dergelijke erwten waren een treurig excuus voor deze heerlijke verse groente.

Normaal gesproken een bruisend groen en knallend van zoetheid, zijn erwten een krachtpatser voor eiwitten die zo krachtig is dat ze er zelfs eiwitpoeders van maken.

Erwten zijn een peulvrucht, dus ze zijn vergelijkbaar met linzen en bevatten stoffen die saponinen en fenolzuren worden genoemd.

Hoewel erwten veel voedingsstoffen bevatten, zijn deze saponinen en fenolzuren verantwoordelijk voor hun superstatus, waardoor het risico op hartaandoeningen en kanker wordt verlaagd en de bloedsuikerspiegel onder controle wordt gehouden.

Ananas

Deze heerlijke tropische vrucht zit vol vitamine C, B1, kalium en mangaan, dus het is geweldig voor de gezondheid van het immuunsysteem, maar wat ananas echt doet schijnen, is de krachtige enzymen die het bevat.

Ananasenzymen kunnen u helpen uw voedsel beter te verteren, waardoor u meer van de voedingsstoffen die u inneemt, kunt opnemen.

Deze enzymen helpen ook tegen ontstekingen in het hele lichaam.

Het primaire enzym dat het bevat, bromelaïne, is zo krachtig dat het kankercellen selectief nog effectiever kan aanvallen dan sommige chemotherapiedrugs.

Zie dit artikel voor de volledige lijst met alle gezondheidsvoordelen van ananas. 19 Voordelen van Pineapple met gezondheidsvoordelen .

pruimen

Je zou niet elke dag aan je celmembranen denken, maar ze zijn een belangrijke overweging in je algehele gezondheid.

Celmembranen, samen met hersencellen en bepaalde hormonen, zijn grotendeels gemaakt van vetten.

Pruimen bevatten fytonutriënten die neochlorogeen en chlorogeenzuur worden genoemd en die de schade bepalen die wordt veroorzaakt door het schadelijke superoxide-anion van vrije radicalen, dat specifiek gericht is op de integriteit van essentiële vetten in onze cellen.

granaatappels

Van oudsher vertegenwoordigt de vruchtbaarheid met zijn overvloed aan sappige zaden, deze mediterrane vrucht stimuleert inderdaad het verlangen in beide geslachten en kan helpen met de symptomen van impotentie.

Als je probeert zwanger te worden, kan het toevoegen van granaatappel aan je dagelijkse dieet je helpen om het proces te versnellen.

De flavonoïden in granaatappelpitten zijn effectief voor de behandeling van artritis, omdat ze krachtige ontstekingsremmers zijn.

Granaatappels bevatten ook een zeldzaam omega-5-vetzuur waarvan bekend is dat het het risico op kanker vermindert en de proliferatie van tumorcellen vermindert.

Pompoen

Dit hoofdbestanddeel van herfstaroma’s biedt een verrassend gezonde stoot voor het verbeteren van het gezichtsvermogen, deels omdat het meer dan het dubbele van de dagelijkse behoefte aan vitamine A heeft.

Pompoen kan helpen het gezichtsvermogen te behouden voor diegenen die lijden aan retinitis pigmentosa, een aandoening die uiteindelijk kan leiden tot blindheid.

Omdat vitamine A van vitaal belang is voor de gezondheid van de huid, kan het ook helpen om er jonger uit te zien voor een langere tijd.

Pompoen staat bekend om zijn vermogen om de bloedsuikerspiegel te helpen reguleren, dus diegenen die risico lopen op diabetes kunnen dit aan hun dieet toevoegen voor gunstige effecten.

Sla echter de desserts over en kies de minder zoete keuzes, zoals geroosterde pompoen.

quinoa

Uitgesproken KEEN-wa, dit eiwitrijke, hoog-minerale, hoog-vitamine voedsel is een perfecte glutenvrije bron van vezels.

Quinoa heeft aanzienlijke hoeveelheden B-vitaminen, samen met magnesium en ijzer, die we allemaal zouden kunnen gebruiken in onze moderne voeding.

Quinoa wordt als een functioneel voedsel beschouwd, omdat het vaak kan worden gegeten en een voedingswaarde heeft die kan helpen ziekten af ​​te weren.

Quinoa is gemakkelijk aan te passen aan vele recepten, waaronder rijst of haver, en is geweldig voor elke maaltijd van de dag.

Je kunt zelfs quinoa maken in pasteitjes of hamburgers als je minder vlees wilt eten.

 

Reishi paddestoelen Superfood

 

Reishi

 

Deze schimmel afkomstig uit China wordt om een ​​goede reden geassocieerd met een langer, gezonder leven.

Reishi is krachtig ontstekingsremmend en heeft farmaceutisch-achtige eigenschappen zonder een gevaarlijk medicijn te zijn.

Hoewel het niet veel vitamines of mineralen bevat, zijn de actieve bestanddelen in Reishi effectief bij de bestrijding van kanker, het stimuleren van het immuunsysteem en het helpen reguleren van ons delicate evenwicht van hormonen.

Het helpt de leverfunctie te verbeteren, zodat uw lichaam zichzelf efficiënter kan ontgiften.

Reishi kan zelfs de symptomen van allergieën helpen bestrijden.

Deze schimmel is meestal verkrijgbaar in poeder- of extractvorm.

Romeinse sla

Snijsla bevat veel water, dus het is geweldig om te hydrateren tijdens de zomermaanden, maar dat is niet het enige voordeel.

Deze groene bladgroente is aan de zoetere kant en heeft een hoog gehalte aan vitamine A, C en K, waardoor het goed is voor het immuunsysteem en voor de gezondheid van de botten.

Wat echt indrukwekkend is, is echter het aminozuurprofiel dat 18 van deze essentiële voedingsstoffen bevat.

Romaine sla helpt ons DNA te beschermen tegen de schade van vrije radicalen uit bronnen zoals vervuiling, straling en andere toxines.

Zalm

Zalm is een grote vis bekend om zijn donkerroze vlees dat goed is gemarmerd met vet.

Het vet in zalm is vooral goed voor ons, omdat het voornamelijk is gemaakt van omega-3-vetzuren, die het hart en de bloedsomloop ten goede komen en de algehele ontsteking in het lichaam verminderen.

Sommige van deze omega-3-vetzuren zijn gemaakt van DHA, of Docosahexaeenzuur, dat een essentiële stof is voor de hersen- en neurologische gezondheid en kan helpen om leeftijdgerelateerde cognitieve achteruitgang te voorkomen.

De beste manier om zalm te eten is zo licht mogelijk gekookt of zelfs rauw als in sushi om te voorkomen dat de oliën oxideren.

Probeer stomen of bakken in plaats van braden.

sardines

Deze vis wordt meestal ingeblikt en bevat enkele van de hoogste niveaus van omega-3-vetzuren ter wereld.

De omega-3-oliën uit mariene bronnen zijn vooral goed voor ons, omdat we ze kunnen verteren en ze het meest effectief kunnen gebruiken.

Hoog in calcium en selenium, zijn sardines ook een goede bron van eiwitten en B-vitamines, dus ze zijn geweldig om je energiek te houden.

Het is bewezen dat het eten van sardines de hersenfunctie helpt, waardoor symptomen van angst, depressie en andere neurologische aandoeningen worden verminderd.

Zuurkool

Dergelijke gefermenteerde voedingsmiddelen zoals zuurkool bevatten enorme hoeveelheden probiotische, nuttige bacteriën voor onze darm, evenals de vezels die ze graag consumeren.

Zuurkool bevat vele malen voordeliger bacteriën in een portie dan in een probiotisch supplement, maar de truc is dat je de rauwe dingen moet eten, thuis of in de gekoelde sectie.

Zuurkool die verhit is, is niet langer een levend voedsel en hoewel het nog steeds lekker is, geeft het je niet de probiotische kick die je zoekt.

Gezonde darmbacteriën zijn in vele omstandigheden gekoppeld aan verbetering, zoals immuunaandoeningen, voedselallergieën, IBS, stemmingsinstabiliteit, hormonale onevenwichtigheden, metabole ontregeling en zelfs kanker.

Zeewier

Meestal gebruikt in de Aziatische keuken, zeewier is rijk aan jodium en een flink aantal andere vitamines en mineralen.

Zeewier bevat een samenstelling genaamd fucoxanthin, waarvan is aangetoond dat het de symptomen van diabetes vermindert, en zelfs aandoeningen als insulineresistentie omkeert.

Vanwege ditzelfde mengsel is aangetoond dat zeewier het verbranden van opgeslagen vet in het lichaam verbetert, waardoor het een perfect hulpmiddel is om u te helpen gewicht te verliezen.

De smaak en textuur kunnen wat wennen zijn, maar het wordt meestal vers of gedroogd gevonden en kan worden gebruikt in salades en soepen.

Shiitake paddestoelen

We weten dat paddenstoelen over het algemeen uitstekend zijn voor het immuunsysteem.

Shiitake-paddenstoelen gaan nog een stap verder.

Deze speciale paddenstoelen helpen niet alleen kanker te bestrijden, maar kunnen ook helpen DNA-schade te herstellen die door andere kankerbehandelingen wordt veroorzaakt.

Shiitake-paddestoelen kunnen de groei van tumoren remmen en apoptose in kankercellen induceren.

Deze paddenstoelen bevatten fytonutriënten die de gezondheid van het hart verbeteren en ze hebben ook unieke vezels die helpen bij het bestrijden van obesitas en het lichaam stimuleren om meer vet te verbranden.

Spinazie

Popeye had gelijk. Je spinazie eten zal je sterker maken.

Spinazie is gemakkelijk een van de voedingsmiddelen met de meeste nutriënten op aarde en overspoelt met vitaminen, mineralen, antioxidanten en fytochemicaliën.

Dit betekent dat spinazie helpt om alles in ons lichaam beter te laten werken, de tekenen van veroudering te bestrijden, het risico op chronische ziekten te verminderen, giftige stoffen te verwijderen en ons meer energie te geven.

Spinazie kan onze ontstekingsniveaus drastisch verminderen en kan ons helpen sneller te denken en te leren, en helpt zelfs leeftijdgerelateerde cognitieve achteruitgang te voorkomen.

 

aardbeien-as-superfood

 

aardbeien

 

Leuk weetje! Aardbeien bevatten meer vitamine C per portie dan sinaasappels.

Het is waar!

Aardbeien eten is een slimme manier om je immuunsysteem in topconditie te houden, maar hun voordelen houden daar niet op.

Aardbeien zijn een laag-suiker, vezelrijk fruit dat grote hoeveelheden anthocyanines bevat, een krachtige antioxidant die het hersenvermogen en de trage tekenen van veroudering helpt stimuleren.

Aardbeien eten is een perfecte manier om je huid te beschermen, omdat ze zijn aangetoond in studies om rimpels te verminderen, zonbeschadiging te genezen en uitslag te verminderen vanwege hun vermogen om het lichaam te helpen bij het maken van collageen, een essentieel onderdeel van een gezonde huid. ( 64 )

 

zoete aardappel-superfood

 

Zoete aardappelen

 

Het is tijd om die saaie witte piepers uit te schakelen voor deze fel oranje en voedingsrijke variëteit.

Zoete aardappelen zijn een sterke ontstekingsremmer, met enorme hoeveelheden vitamine A, die nodig zijn voor een goed gezichtsvermogen, evenals een flink aantal andere vitaminen en mineralen in mindere hoeveelheden.

Het is zelfs goed voor gewichtsverlies, omdat het weinig calorieën bevat maar nog steeds vult.

Wat echt indrukwekkend is, zijn de kankerbestrijdende vermogens.

Deze smakelijke knollen bevatten zeer actieve polyfenolen die tumoren in minder dan een week kunnen doen krimpen. ( 65 )

 

tomaten-superfood

 

tomaten

 

Tomaten staan ​​bekend om hun hoge lycopeengehalte, dat aanwezig is in alle kleuren tomaten, dus wees niet bang voor de zeldzamere soorten inlandse soorten.

Lycopeen is een krachtige remmer van de groei van kanker en verdedigt tegen veel verschillende soorten kankers.

Zoals een trend is in veel van deze superfoods, verminderen tomaten de ontsteking door het hele lichaam.

Rijk aan essentiële mineralen kalium en fosfor, evenals andere vitamines en voedingsstoffen, de voeding in tomaten wordt het best opgenomen als ze licht worden verwarmd en beter worden opgenomen als ze worden gegeten met een beetje vet. ( 66 )

 

kurkuma-poeder-superfood

 

Kurkuma

 

Als de voedingswereld magische feeënstof had, zou het kurkuma zijn.

Dit doordringende felgele kruid heeft voordelen die veel zwaarder wegen dan het gebruik van veel gewone medicijnen.

Curcumine, het actieve bestanddeel van kurkuma, is mogelijk de meest krachtige ontstekingsremmer en kan de pijn van vele aandoeningen verminderen, van veel voorkomende hoofdpijn tot auto-immuun-artritis.

Kurkuma kan helpen langzame bloedtoevoer en verdikt bloed te voorkomen en het is zelfs aangetoond dat het stemmingsstoornissen verbetert.

Deze specerij kan kankercellen doden en nieuwe cellen voorkomen.

Let er bij het toevoegen van deze specerij aan je eten op dat je een vleugje zwarte peper toevoegt, omdat het helpt om het beter te absorberen. ( 67 )

 

walnoten-superfood

 

Walnoten

 

Sommige voedingsmiddelen zien eruit als de organen waar ze het meeste baat bij hebben, en dit is het geval met walnoten.

Walnoten eten geeft een grote boost aan je hersenkracht.

De vetten in walnoten kunnen het geheugenbehoud aanzienlijk vergroten en het gemak van het leren van nieuwe dingen.

Ze kunnen ook helpen bij het behouden van motorische vaardigheden en cognitieve vaardigheden naarmate we ouder worden.

Deze noten kunnen helpen om de coatings van zenuwvezels te behouden en de communicatie van neurotransmitters te verbeteren om te helpen bij neurologische aandoeningen, zoals angst en depressie.

Dezezelfde vetten maken ook walnoten tot een hart-gezond voedsel en kunnen het risico op stofwisselingsstoornissen verminderen. ( 68 )

 

watermeloen-superfood

 

Watermeloen

 

Lycopeen is te vinden in tomaten, maar is ook aanwezig in deze heerlijke zomertraktatie.

Deze carotenoïde geeft watermeloen een felle roze kleur en is ook verantwoordelijk voor het bestrijden van de schade aan vrije radicalen waaraan we elke dag worden blootgesteld.

Watermeloen is rijk aan vitamine C en wordt bestudeerd als een behandeling tegen kanker vanwege de manier waarop het de stikstofmonoxide niveaus in het lichaam verlaagt.

Het bevat veel elektrolytische mineralen kalium en magnesium, die uitdroging kunnen helpen voorkomen en spierpijn kunnen verminderen. ( 69 )

 

Conclusie

 

Zoals je ziet, hoeven superfoods niet exotisch te zijn of van verre landen, en je hoeft ze niet van internet te bestellen, hoewel dat wel kan.

Veel van deze superfoods zijn gemakkelijk te integreren in uw dagelijkse voeding om de gezondheid, levensduur en kwaliteit van leven te verbeteren.

Bovendien zijn ze heerlijk, dus er is geen nadeel!

Het toevoegen van zoveel mogelijk van deze superfoods aan je dieet is een geweldige manier om betere voeding te krijgen en een langer, beter leven te leiden.