Voedsel

DE BEGINNERSGIDS VOOR VEGANISME

DE BEGINNERSGIDS VOOR VEGANISME

DE BEGINNERSGIDS VOOR VEGANISME

Er zijn veel beroemdheden die erg vocaal zijn over vegan zijn. Er is een beroemde tattoo-artiest en ondernemer Kat Von D en actrice Ellen Page (ster van Juno en Whip It ). Er is ook singer-songwriter Moby, politicus Al Gore (remember An Inconvenient Truth ?), En regisseur en milieuactivist James Cameron. Maar echt, wat is veganistisch precies?

Dus wat is veganisme?

Veganisme is een levensstijlkeuze. U onthoudt zich van het gebruik van dierlijke producten en verwerpt de goederenstatus van dieren. Dit betekent de aanklacht tegen alle vormen van uitbuiting van en wreedheid tegen alle dieren, hetzij voor voedsel, kleding of enig ander doel.

In 1944 bedacht Donald Watson van de Vegan Society of England de term veganistisch . Het betekende aanvankelijk ‘niet-vegetarisch vegetarisch’. In 1951 werd het door de maatschappij echter opnieuw gedefinieerd als ‘de leer dat de mens moet leven zonder dieren te exploiteren’.

In de Verenigde Staten heeft veganisme in de jaren 2010 een grote populariteit verworven. Veel veganistische winkels begonnen op te duiken. Bovendien werden veganistische producten en opties gemakkelijk en steeds beschikbaar in zowel restaurants als supermarkten.

Veganisme versus vegetarisme

Alle veganisten zijn vegetariërs , maar niet alle vegetariërs zijn veganisten.

Verward?

Vegetariërs eten geen vlees, vis of gevogelte. Ze vertrouwen op planten en andere alternatieven voor voedsel. Er zijn er echter nog steeds die dierlijke producten consumeren, zoals zuivelproducten.

Veganisten, aan de andere kant, zijn volledig vegetarisch. Daarnaast gebruiken ze geen andere dierlijke producten of bijproducten. Deze omvatten eieren, honing, cosmetica, zeep, bont, leer, zijde – alles dat van dieren komt.

Soorten veganisten

1. Ethisch

Dit zijn beoefenaars die geven om zowel de dieren als de omgeving. Ze nemen niet deel aan welk type vlees of welk ander dierlijk bijproduct dan ook. Ook dragen ze geen leer, zijde, bont of kleding gemaakt van dieren. Bovendien gebruiken ze ook geen cosmetica die dieren gebruiken om te testen . Ze vermijden ook winkelen in winkels die deze producten verkopen. En ten slotte ondersteunen ze ook op geen enkele manier de entertainmentexploitatie van dieren. Dit betekent dierentuindieren, circussen, aquaria, paardenrennen, hanengevechten, enz. Ze zijn vast overtuigd van gelijkheid voor alle levende wezens.

2. Plant-gebaseerd

Dit zijn veganisten die alleen voedsel eten dat van de grond komt. Dit betekent dat ze een zeer beperkt dieet hebben voor groenten, fruit, zaden, graan, peulvruchten en noten. Ze vermijden ook dat ze iets verwerkt, verfijnd of vettig consumeren. Sommige plantaardige veganisten dragen echter mogelijk nog kleding van dieren. Ze kunnen ook nog steeds cosmetische merken gebruiken die dierproeven uitvoeren.

3. Raw

Rauwe veganisten zijn mensen die geen vlees eten of dierlijke bijproducten consumeren. Ze eten ook niets dat gekookt is boven 115 ℉ (dat is 46 ℃). Ze geloven dat we ons voedsel in de meest natuurlijke, originele staat moeten krijgen. En dat betekent geen moord, geen verwerking en geen koken. Ze geloven dat koken van alles boven de 115 ℉ leidt tot verlies van enzymen en voedingsstoffen.

4. Junkfood

Ik weet. Dat is raar, toch? Ja, we bedoelen het ongezonde junkfood dat bestaat uit frites, koekjes, frisdrank, friet, chocolade, faux kaas – helemaal niets dat dieren niet schaadt. Ze nemen om gezondheidsredenen niet zozeer om levensstijl, maar meer om ethische redenen om dieren en het milieu te beschermen. Ze kunnen ook roken en alcohol drinken.

Voordelen van Vegan gaan

Helpt bij gewichtsverlies

Het afsnijden van allerlei soorten vlees en andere ongezonde producten uit je dieet zal je uiteindelijk veel afvallen . Veganisten zijn meestal dunner, hebben een lagere body mass index (BMI) en hebben minder kans op obesitas of overgewicht . Dit komt omdat veganistische diëten een hogere vezel- en lagere inname van dierlijke eiwitten hebben.

Veganistische diëten hebben ook een natuurlijke neiging om de calorie-inname te verminderen. Dus je kunt alles eten wat je wilt tot je je verzadigd voelt; het is niet nodig om uw calorieën te tellen.

Verbetert de huid

Veganisme kan leiden tot een gezonde, heldere en vlekvrije huid . Vitaminen C en E zijn daarvoor te danken. Het zijn krachtige antioxidanten die schadelijke en huidbeschadigende vrije radicalen neutraliseren. Ze bestrijden ook rimpels, ouderdomsvlekken, lachlijnen en kraaienpootjes. Dit geeft een algeheel gezond en jeugdiger uiterlijk.

Bestrijdt diabetes

Een veganistisch dieet bestaat uit plantaardig voedsel dat van nature een gezonde hoeveelheid complexe koolhydraten en een laag vetgehalte bevat. Deze twee factoren beheersen diabetes.

Veganisten hebben ook een lagere bloedsuikerspiegel, een hogere insulinegevoeligheid en een lager risico op het ontwikkelen van type 2 diabetes . Studies tonen ook aan dat een veganistisch dieet volledige verlichting biedt van symptomen van systemische distale polyneuropathie. Dit is een aandoening bij diabetici die brandende pijn veroorzaakt.

Bestrijdt bepaalde kankers

Veganisme voorkomt sommige soorten kanker, met name van de borst, long, prostaat, slokdarm, dikke darm en colorectaal. Veganistische eiwitten hebben een hoge concentratie niet-essentiële aminozuren. Deze helpen bij het verlagen van verhoogde lipideniveaus en houden de ontwikkeling van kanker tegen.

Daarnaast bevat een veganistisch dieet ook vezels, kalium, antioxidanten en fytochemicaliën. Al deze beschermen het lichaam tegen kanker.

Verlaagt het risico op hartziekten

Studies tonen aan dat veganisten een lager risico op het ontwikkelen van hoge bloeddruk hebben. Ze hebben ook een lager risico om te overlijden aan een hartaandoening. Vegan gaan vermindert ook het LDL-cholesterol en het totale cholesterolgehalte. Het veganistische dieet maakt ook gebruik van noten en volle granen, die gezond zijn voor het hart. De andere componenten verminderen ook beroertes en ischemische hartziekten .

Bestrijdt artritis

Studies tonen aan dat degenen die overschakelen naar een veganistisch dieet een grote verbetering vertonen in de symptomen van artritis. Deze omvatten gewrichtszwelling, ochtendstijfheid en pijn. Dit dieet bevat natuurlijke antilichamen. Deze antilichamen bezitten anti-inflammatoire en atheroprotectieve effecten. De aanwezigheid van vezels, carotenoïden en vitamine C en E helpen ook bij het bestrijden van artritis.

Ondersteunt Bone Health

Wie zegt dat alleen calcium uit melk onze botten kan beschermen en versterken? In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, zijn er andere eigenschappen die het werk prima kunnen doen. Veganistische diëten bevatten essentiële voedingsstoffen zoals vitamine K, kalium en magnesium. Alle drie dragen bij aan de gezondheid van de botten.

Houd er rekening mee dat een zuur dieet leidt tot calciumverlies als we urineren. Het kalium- en magnesiumgehalte van een veganistisch dieet biedt echter een alkaliteit aan het dieet. Dit vermindert botverlies.

Studies tonen ook aan dat vitamine K het risico op heupfracturen vermindert. Veganisme vermindert ook het risico op osteoporose. En ten slotte verbetert het de botmineraaldichtheid en de botvorming bij postmenopauzale vrouwen.

Beschermt dierenrechten!

Wanneer je begint met het beoefenen van veganisme, help je niet alleen jezelf, maar ook onze dierenvrienden. We zullen het lijden en doden van arme, hulpeloze dieren kunnen verminderen. Wanneer u erover nadenkt, zijn dieren niet van ons om te gebruiken voor voedsel, kleding, entertainment, experimenten of om een ​​andere reden. We zullen er misschien niet veel over nadenken, maar ze kunnen ook pijn, plezier, liefde, angst, verdriet en eenzaamheid voelen. Nu is het gewoon een kwestie van dat we onszelf in hun schoenen stoppen.