Dieet en Gewichtsverlies

DASH-DIEET VOOR EEN SNELLE EN SCHITTERENDE LOOK

DASH-DIEET VOOR EEN SNELLE EN SCHITTERENDE LOOK

DASH-DIEET VOOR EEN SNELLE EN SCHITTERENDE LOOK

In deze door voedsel geobsedeerde wereld zijn er hier en daar veel diëten. Sommigen van hen werken, en sommige niet. Dit is een van de diëten die al een hele tijd bestaan, maar je ziet niet veel mensen enthousiast zijn over hun dieet op de sociale media. Het wordt het DASH-dieet genoemd. En we zijn hier om u een beetje te informeren over deze geweldige gezonde levensfactor.

Volgens het US News and World Report magazine wordt het DASH-dieet vermeld als het nummer één dieet in het algemeen. En het is zeven jaar op rij op die plek geweest. Alleen dat feit is genoeg om je interesse in dit dieet te wekken, heb ik gelijk?

Dus wat is het DASH-dieet?

DASH staat voor dieetbenaderingen om hypertensie te stoppen. Dus het DASH-dieet. Het is oorspronkelijk gemaakt om mensen te helpen hun bloeddruk en cholesterolniveau te verlagen zonder medicatie. Om dit te doen, richt het zich op een combinatie van maaltijdenmet een laag natrium-, vetarm en plantaardig karakter . Uiteindelijk werden er aanpassingen gemaakt en het dieet wordt nu ook gebruikt om mensen te helpen gewicht te verliezen en te helpen bij diabetes.

Er zijn veel redenen waarom mensen het DASH-dieet kiezen als het beste dieet in het algemeen. Ten eerste is het heel gemakkelijk te volgen. Ook heeft het de mogelijkheid om overduidelijk kortdurend en langdurig gewichtsverlies te produceren. Het biedt het lichaam voldoende essentiële voedingsstoffen aan, waardoor het qua voedingswaarde compleet is. Ten slotte is het volledig veilig en heeft het de volledige steun van de wetenschappelijke gemeenschap. Het DASH-dieet heeft veel wetenschappelijk onderzoek onder zijn riem.

Hoe werkt het?

Met het DASH-dieet is het doel om die overtollige kilo’s af te werpen en een algeheel gezond leven te leiden. Je krijgt nog steeds drie vullende maaltijden per dag (en snacks!). Je hoeft jezelf niet te verhongeren.

Het DASH-dieet richt zich op het gebruik van groenten als hoofdgerecht in uw maaltijden, samen met eiwitrijk voedsel . Je voegt ook fruit, sommige zuivelproducten, noten, bonen en zaden toe.

Kortom, het voedingspatroon is gebaseerd op een dieet van 2000 calorieën en gaat als volgt:

 

Granen en graanproducten – 6 tot 8 porties

Fruit – 4 tot 5 porties

Groenten – 4 tot 5 porties

Vetarme of magere zuivel – 2 tot 3 porties

Mager vlees, vis of gevogelte – 6 porties of minder

Noten, zaden, peulvruchten – 4 tot 5 porties per week

Vetten en snoep – beperkt

Alcohol – minimaal 1 glas rode wijn per dag voor vrouwen, 2 glazen per dag voor mannen

 

Het naleven van dit dieet betekent een grote vermindering van het zoutverbruik. De inname van natrium is een aanbevolen hoeveelheid van 1.500 mg – 2.300 mg per dag. Dit hangt af van uw huidige of vroegere gezondheidsomstandigheden, leeftijd en ras.

Actief zijn en goed sporten tijdens het dieet helpt ook. Hand in hand met het dieet, zorgt dit ervoor dat u uw gewicht goed beheert. Dit zorgt er ook voor dat overgewicht en obesitas ver in de buurt liggen.

De voordelen van het DASH-dieet

Het oorspronkelijke DASH-dieet was een gezond eetplan dat rijk is aan fruit en groenten, magere en magere zuivel en een gezonde portie noten , bonen en zaden. Onlangs zijn onderzoek en studies gedaan om het dieet te verbeteren. Er was een snee van de “lege koolhydraten” en een toevoeging van meer eiwitten en hart-gezonde vetten. De resultaten en voordelen waren nog beter.

Betere eetgewoonten

Het DASH-dieet geeft je de kans om het brede spectrum van voedselkeuzes te verkennen. U kunt kiezen welk voedsel voor u werkt en u kunt uw eigen maaltijdplan opstellen. Dit betekent dat je je meer bewust bent van verschillende soorten voedsel en hoe ze het menselijk lichaam kunnen beïnvloeden.

Gewichtsverlies

Als je dit dieet volgt, verlies je je hongergevoel en verminder je de calorie-inname. Dit komt omdat het zich meer richt op het eten van fruit, groenten en mager vlees. Het stimuleert ook het terugdringen van voedsel dat rijk is aan verzadigd vet, transvet en cholesterol. Het zorgt er ook voor dat je natrium, snoep en rood vlees beperkt. Dit alles garandeert een veilig en gezond gewichtsverlies .

Kankerpreventie

Omdat al het voedsel dat je eet in het DASH-dieet ontegenzeggelijk vol zit met vitamines, mineralen, voedingsstoffen en antioxidanten, voorkomen deze allemaal de slechte effecten die vrije radicalen kunnen veroorzaken in het lichaam. Deze vrije radicalen zijn verantwoordelijk voor de celmutatie van gezonde cellen die leiden tot de groei en verspreiding van kanker.

Diabetes preventie

Omdat er een limiet is aan de snoepjes die je in dit dieet kunt gebruiken, vermijd je gemakkelijk de eenvoudige suikers die het lichaam absorbeert en naar de bloedbaan stuurt. Het hebben van te veel suiker interfereert met de glucose- en insulineniveaus van het lichaam. Deze verstoring leidt tot diabetes.

Ook helpt de vezel in de volle granen om diabetes op zijn weg te houden.

Hart gezondheid

Het voedsel dat u inneemt voor dit dieet bevat kalium, calcium, magnesium en andere voedingsstoffen die een rol spelen bij het verlagen van hoge bloeddruk. Het vezelgehalte van de hele korrels helpt ook bij het verlagen van cholesterol.

Ook zorgt dit specifieke dieet ervoor dat je niet te veel zout binnenkrijgt. Een hoge hoeveelheid natrium in het lichaam kan vocht en plaque opbouw veroorzaken, wat extra spanning en druk op het hart veroorzaakt. Dit alles verlaagt het risico op allerlei soorten hartproblemen . Enkele voorbeelden zijn atherosclerose, beroerte en hartaanvallen.

Bot gezondheid

In het DASH-dieet is het voedsel dat het gebruikt rijk van calcium, eiwit en kalium. Deze drie voedingsstoffen zijn essentieel voor het voorkomen of vertragen van osteoporose. Het voedsel in het dieet helpt bij het bouwen van sterke botten. Aangezien het dieet de consumptie van verwerkt voedsel vermijdt, is er ook een optimale inname van deze bot-gunstige voedingsstoffen.

Studies tonen ook aan dat dit specifieke dieet de botomzetting aanzienlijk vermindert. Als dit doorgaat, verbetert het ook de botmineraalstatus en het botmetabolisme.

Niergezondheid

Studies tonen aan dat het DASH-dieet rechtstreeks verband houdt met de preventie van nierstenen. Deze stenen kunnen erg pijnlijk zijn. Ze interfereren ook met de goede functie van de nieren.

Dus hoe helpt het dieet om nierstenen te vermijden? Vanwege de controle bij de inname van natrium. Grote hoeveelheden natrium zijn een veel voorkomende factor die leidt tot nierfalen. Het dehydrateert het lichaam en overwerkt zo de nieren. Bovendien voorkomt het dieet de overtollige afzettingen van mineralen die tot nierstenen leiden.

Het volgen van het DASH-dieet is zeer effectief tegen nierstenen. De National Kidney Foundation beveelt dit dieet ten zeerste aan voor mensen met een hoog risico op nierfalen.