Voedsel

BESTE VOEDSEL VOOR EEN GEZONDE ZWANGERSCHAP

VOEDSEL VOOR EEN GEZONDE ZWANGERSCHAP

Gezonde zwangerschap en goed eten

Uw vaste maandelijkse bezoeker is al weken afwezig. Je voelt je misselijk, je borsten voelen mals aan, en om geen enkele reden maakt de aanblik van je man dat je hem wilt slaan. En toen je vanmorgen probeerde de vuilnis buiten te zetten, maakte de geur van de vuilnisbak je aan het kokhalzen. Deze en enkele anderen zijn de tekenen van een gezonde zwangerschap.

Hartelijk gefeliciteerd! Je hebt een baby! Dit is absoluut een van de grootste mijlpalen in het leven. Je hebt een klein levend wezen in je. Dat betekent dat je nu extra goed voor jezelf moet zorgen.

voedsel voor een gezonde zwangerschap

Voor een gezonde zwangerschap is het hebben van een gezond dieet erg belangrijk. Houd in gedachten dat je nu voor twee aan het eten bent. Dat betekent dat u meer vitaminen, mineralen en andere voedingsstoffen binnenkrijgt om u en uw baby te ondersteunen.

Water

Tijdens de zwangerschap neemt uw bloedvolume toe. Dit betekent dat je ervoor moet zorgen dat je goed gehydrateerd bent. Uitdroging tijdens de zwangerschap is eng, omdat dit kan leiden tot vroegtijdige bevalling.

Bovendien helpt het drinken in meer water verlichting van constipatie en vermindert het ook het risico op urineweginfecties.

Bovendien heeft water veel voordelen voor u en uw baby. Het spoelt gifstoffen uit, levert voedingsstoffen aan het lichaam en helpt ook nieuwe cellen te bouwen.

Het wordt aanbevolen om 1-2 liter water per dag te drinken als je zwanger bent.

Zuivelproducten

Het is belangrijk om extra calcium en eiwitten te consumeren om aan de behoeften van de groeiende foetus te voldoen. Een van de beste zuivelproducten om te eten tijdens de zwangerschap is yoghurt. Naast het hoge calcium- en eiwitgehalte dat het bevat, bevat yoghurt ook probiotica. Probiotica vermindert zwangerschapscomplicaties zoals vaginale infecties, pre-eclampsie, zwangerschapsdiabetes en allergieën.

eieren

Eieren is een van de meest voedzame voedingsmiddelen omdat het zit boordevol praktisch elke voedingsstof die het lichaam nodig heeft. Het eten ervan is een geweldige manier om de totale voedingsinname van het lichaam te verhogen . Eieren bevatten ook choline. Choline is een essentiële voedingsstof voor een goede ontwikkeling van de hersenen en een goede gezondheid van de hersenen.

Volkoren

Volle granen betekent dat het elk afzonderlijk deel van de originele kern bevat – de kiem, het endosperm en de zemelen. Ze zitten boordevol plantaardige stoffen, vezels, eiwitten en essentiële vitamines. Ze hebben veel B-vitaminen, ijzer en magnesium, die belangrijk zijn voor een gezonde zwangerschap.

Levertraan van kabeljauw

Dit is erg rijk aan de omega-3 vetzuren EPA en DHA. Deze zijn essentieel voor de ontwikkeling van het foetale oog en de hersenen. Levertraan is ook een geweldige bron voor vitamine A en D . Het gebruik van dit supplement is gekoppeld aan een hoger geboortegewicht en een lager risico op ziekte later in het leven van de baby.

Houd er echter rekening mee dat slechts één portie (ongeveer 1 theelepel) wordt aanbevolen. Te veel voorgevormde vitamine A kan gevaarlijk zijn voor de baby. Te veel omega-3-vetzuren hebben ook bloedverdunnende effecten.

Zalm

Hier is nog een ander voedsel dat vol zit met essentiële omega-3-vetzuren . De toegestane inname van vette vis voor zwangere vrouwen is 2-3 maaltijden per week. Nogmaals, wees voorzichtig om niet te veel vette vis te eten. Dit komt door het kwikgehalte en andere verontreinigingen in vette vis.

Mager vlees

Mager vlees zoals kip, rund en varkensvlees zijn een uitstekende bron voor hoogwaardige eiwitten. Daarnaast zijn varkensvlees en rundvlees rijk aan ijzer, choline en belangrijke B-vitamines. Deze zijn nodig in hogere hoeveelheden, vooral voor een gezonde zwangerschap.

De ijzerinname is erg belangrijk. Het is van cruciaal belang bij de ontwikkeling van rode bloedcellen door de baby. Het helpt ook het brein van de baby op te bouwen door zenuwverbindingen te versterken.

Als u lage niveaus van ijzer hebt tijdens de vroege zwangerschap of zwangerschap, veroorzaakt dit bloedarmoede door ijzertekort . Dit verhoogt het risico op een laag geboortegewicht en voortijdige bevalling.

peulvruchten

Deze zijn een geweldige bron voor eiwitten, ijzer, vezels, calcium en folaat. Deze zijn erg belangrijk voor een gezonde zwangerschap. Foliumzuur vermindert het risico op aangeboren afwijkingen en sommige ziekten. Dit is erg belangrijk voor de gezondheid van de moeder en de foetus, vooral tijdens het eerste trimester.

Enkele voorbeelden van gezonde peulvruchten waarop u kunt kauwen, zijn erwten, bonen, pinda’s, sojabonen, linzen en kikkererwten.

Zoete aardappelen

Zoete aardappelen zijn rijk aan beta-caroteen. Dit wordt eenmaal omgezet in vitamine A in het lichaam. Zwangere vrouwen wordt geadviseerd om hun vitamine A-inname te verhogen, maar alleen met 10-40 procent. Te veel plantaardige vitamine A veroorzaakt toxiciteit als het te veel wordt ingenomen. Je hebt precies de juiste hoeveelheid vitamine A nodig voor een goede foetale groei en een gezonde foetale ontwikkeling.

Zoete aardappelen bevatten ook vezels. Dit vermindert de bloedsuikerspiegel, verhoogt de volheid en verbetert de gezondheid en mobiliteit van de spijsvertering.

Bessen

De verschillende soorten bessen zijn een goede snackoptie. Frambozen, bosbessen, aardbeien en braambessen bevatten water, vezels, gezonde koolhydraten, vitamine C, folaat en plantaardige stoffen.

Vitamine C helpt het lichaam het ijzer op de juiste manier te absorberen. Het verhoogt ook de gezondheid van de huid en het immuunsysteem.

Donkere bladgroenten

Donkere bladgroenten bevatten essentiële voedingsstoffen die u nodig heeft voor een gezonde zwangerschap. Deze omvatten vitamine A, C en K. Ze hebben ook vezels, kalium, ijzer en foliumzuur. Bovendien bevatten ze krachtige antioxidanten die vechten tegen schadelijke vrije radicalen.

Enkele voorbeelden van deze bladgroenten zijn boerenkool, spinazie, boerenkool, snijbiet, broccoli, romaine sla, paksoi en kool.

Te vermijden eten

Rauw vlees

Om een ​​gezonde zwangerschap te behouden, blijf weg van zeldzaam of onvoldoende verhit vlees. Als u ze eet, kunt u zich misselijk voelen en uw baby mogelijk schaden. Je zou kunnen worden besmet door de toxoplasma parasiet. Niet-gekookt vlees brengt ook het risico met zich van voedselvergiftiging door de salmonellabacterie. Ten slotte kan rauw vlees coliforme bacteriën bevatten.

Ingeblikt voedsel

Ingeblikt voedsel wordt gedurende lange tijd verpakt en opgeslagen. Daarom moet u tijdens de zwangerschap niets eten. Waarom? In de eerste plaats bevat de bekleding in de blikken vaak bisfenol A (BPA). Dit beïnvloedt de foetale endocriene activiteit. Vervolgens kan het verpakte voedsel te oud zijn en schadelijke bacteriën bevatten vanwege de lange houdbaarheid.

Bepaalde zeevruchten

Je moet misschien afscheid nemen (tenminste 9 maanden) tot je favoriete sushi. Tijdens de zwangerschap moet u vissen vermijden met veel kwik. Het consumeren van kwik tijdens de zwangerschap leidt tot ontwikkelingsachterstanden en hersenschade aan de baby.

Voorbeelden van vissen met kwikgehalte zijn haaien, koningsmakreel, tilefish, tonijn en zwaardvis.

Daarnaast moeten ook zeevruchten met labels als schokkerig, met kipper, lox of nova-stijl worden vermeden. Deze kunnen listeria hebben.

Ten slotte moeten zwangere vrouwen ook rauwe of onvoldoende verhitte schelpdieren vermijden. Ze kunnen algengerelateerde infecties hebben die verband houden met rode vloed. Deze schelpdieren zijn mosselen, oesters en mosselen.

Zachte kazen

Geïmporteerde zachte kazen kunnen listeria bevatten . Deze kazen zijn van ongepasteuriseerde melk. Voor alle zekerheid, vermijd kaas zoals Camembert, feta, Gorgonzola, brie, Roquefort en kazen in Mexicaanse stijl (queso fresco en queso blanco).

Cafeïne

Voor een gezonde zwangerschap is het belangrijk om cafeïne te vermijden, vooral tijdens het eerste trimester. Studies tonen aan dat er een verband bestaat tussen de inname van cafeïne en de kans op een miskraam.

Er zijn echter onderzoeken die aantonen dat je met mate kunt drinken van cafeïne (ik weet dat sommigen van jullie geen nee kunnen zeggen tegen een kop koffie in de vroege ochtend). Als algemene regel geldt dat u tijdens de zwangerschap slechts 200 mg of minder cafeïne per dag mag gebruiken.

Afgezien van miskramen leidt overmatige inname van cafeïne ook tot een laag geboortegewicht, vroeggeboorte en ontwenningsverschijnselen bij zuigelingen.

Alcohol

Dit is algemeen bekend. Zelfs de kleinste hoeveelheid alcohol drinken tijdens de zwangerschap is helemaal niet veilig. Prenatale blootstelling aan alcohol verstoort de gezonde ontwikkeling van de foetus. Alcoholconsumptie leidt ook tot foetaal alcoholsyndroom (FAS) of andere ontwikkelingsstoornissen.