Superfoods

AMANDELEN GEZONDE EIGENSCHAPPEN VOOR HART – GEWICHTS VERLIES – GALSTENEN EN SPIER OPBOUW

AMANDELEN GEZONDE EIGENSCHAPPEN VOOR HART – GEWICHTS VERLIES – GALSTENEN EN SPIER OPBOUW

Amandelen zijn een steeds populairder wordende, gezonde snack en echt een nutritionele krachtpatser in een klein pakket.

Wanneer je de voedingsafbraak van amandelen nader bekijkt, is het niet moeilijk om te zien waarom.

Deze noten (eigenlijk zaden, maar dat is een classificatie voor jou) zijn niet alleen heerlijk en veelzijdig in de vorm van hele noten, gesneden amandelen, amandelmeel of melk, ze bevatten ook een enorm scala aan essentiële voedingsstoffen, vitaminen en mineralen die ons helpen lichaamsfunctie op zijn hoogtepunt.

Niet alleen helpen de voedingsstoffen in amandelen je lichaam om ziektes te bestrijden en gezond te blijven, deze handige noten kunnen je levensduur zelfs vergroten.

Nu is er gewoon nog een goede reden om aan de lange lijst toe te voegen waarom je een handvol amandelen moet nemen voor een middagsnack.

 

Gezondheidsvoordelen van amandelen

 

Hulp bij gewichtsbeheersing

 

Veel mensen zijn zich ervan bewust dat amandelen een rijke bron van gezonde vetten zijn, dus hoe komt dat overeen met amandelen om ons te helpen gewicht te verliezen en ons lichaamsvet te verminderen?

Noten, zoals amandelen, zijn eigenlijk het perfecte voedsel om ons te helpen gewicht te verliezen, mits met mate gegeten.

Dit komt omdat amandelen een unieke en krachtige combinatie van voedingsstoffen bevatten die het lichaam geven wat het nodig heeft, terwijl je je vol en energiek voelt als je het gevoel hebt dat je je kunt overgeven aan een ondeugend traktatie.

Het gezonde vet, vezels en eiwitten in amandelen zorgen ervoor dat ze een echt bevredigende snack worden, omdat ze je helpen om je van binnen vol te voelen, terwijl de heerlijke smaak en het mondgevoel van de gezonde vetten je hunkeren naar ongezond voedsel helpt.

Het klopt dat noten rijk zijn aan calorieën, en je moet je totale calorieën verminderen om af te vallen, maar een kleine hoeveelheid amandelen opnemen in je dagelijkse hoeveelheid calorieën kan je echt een ‘voordeel’ geven als het gaat om het afstaan ​​van extra kilo’s.

In feite toonde een WebMD-studie aan dat deelnemers aan een caloriebeperkend dieet voor gewichtsverlies die snackden op amandelen 62% meer totaalgewicht en 56% meer lichaamsvet verloren dan degenen die snackten op complexe koolhydraten (volkoren voedsel).

Dat is een enorme overwinning in de wereld van het gewichtsverlies, dus doe wat amandelen in je plan voor gewichtsverlies.

 

amandelen helpen om af te vallen

 

Houd het hart gezond

 

Die gezonde vetten in amandelen maken deze noten niet alleen meer vullend en heerlijk, ze vervullen ook de vitale functie van het gezond houden van ons hart en bloed en het verminderen van ons risico op hartziekten en hartaanvallen.

We kunnen deze prachtige kwaliteit van amandelen toeschrijven aan hun hoge niveaus van gezond onverzadigd vet, wat helpt om de niveaus van het ‘slechte’ LDL-cholesterol in ons bloed te verlagen.

Noten helpen ook om bloedstolsels te verminderen, die hartaanvallen kunnen veroorzaken, en kunnen de slagaders versterken, waardoor het risico op atherosclerose afneemt.

Onverzadigd vet is niet de enige gezonde component in amandelen.

Het vezelgehalte helpt ook om een ​​deel van het LDL-cholesterol in onze bloedstroom te ‘opzuigen’ en amandelen bevatten van nature vitamine E, een antioxidant die helpt om schade aan het cardiovasculaire systeem te herstellen en voorkomen.

Noten zijn ook een bron van plantensterolen – krachtige, natuurlijke plantaardige stoffen die helpen om het cholesterolgehalte te verlagen.

De mineralen magnesium en kalium in deze nutriëntrijke noot dragen ook bij tot de effecten van de amandel, die werken als natuurlijke bloeddrukregelaars voor een gezond hart.

 

amandelen rijk aan antioxidanten

 

Zorg voor antioxidanten

 

Antioxidanten klinken geweldig, en amandelen zitten er vol mee, maar wat doen ze echt?

Antioxidanten werken het effect van vrije radicalen tegen.

Vrije radicalen zijn verbindingen die schade aanrichten aan het lichaam, oxidatieve stress veroorzaken aan de moleculen in cellen en bijdragen aan veroudering en kanker.

Het is dus belangrijk om veel antioxidanten in het dieet op te nemen en een rijke bron van antioxidanten is de bruine schil van amandelen.

Om deze reden is het altijd het beste om de ‘hele noot’ van de amandel te eten en niet om de geblancheerde soort te kiezen waarvan de schil is verwijderd.

Een studie van Journal of Nutrition heeft de verbazingwekkende effecten van de antioxidanten in amandelen aangetoond.

Toen 60 mannelijke rokers gedurende vier weken drie gram (84 g) amandelen kregen, bleek dat biomarkers voor oxidatieve stress in die periode met 23-34% waren afgenomen.

Van de antioxidanten in amandelen is ook aangetoond dat ze het risico op kanker en hartziekten verminderen, waaraan oxidatieve stress ook kan bijdragen.

 

amandelen hebben veel vitamines

 

Heb vitamine-diversiteit

 

Samen met alle andere voedingsstoffen zitten amandelen ook vol met vitamines die essentieel zijn voor het functioneren van ons lichaam.

Terwijl de meeste mensen meestal maar de helft van hun aanbevolen dagelijkse inname van vitamine E krijgen , biedt een ¼ kopje amandelen 32% van uw dagelijkse inname in een klein hapje, waardoor uw niveaus van deze essentiële vitamine, die ook als een antioxidant fungeert, enorm worden verhoogd.

Zoals we hierboven al zeiden, helpt vitamine E om een ​​gezond hart en bloed te behouden en helpt het als een antioxidant schade aan de lichaamscellen te genezen.

Amandelen bevatten ook B-groepsvitamines, een belangrijke verzameling vitamines waaronder vitamine B1, B2 & B3 (ook bekend als respectievelijk thiamine, riboflavine en niacine) en B6 en folaat.

De belangrijkste functie van de vitamines van de B-groep in amandelen is om ons te helpen bij het creëren en benutten van energie die we krijgen van ons voedsel.

Deze energieboostfunctie wordt ook ondersteund door de mineralen koper en mangaan die naast de B-vitamines in amandelen voorkomen.

Een goede inname van B-vitamines betekent een beter energieniveau, waardoor u een gevoel van vitaliteit en vitaliteit krijgt om de lange werkdag door te komen.

 

amandelen helpen spieren te bouwen

 

Help spieren te bouwen

 

Als u op zoek bent om uw proteïne-inname aan te vullen om spieren op te bouwen, of als u voedsel met weinig koolhydraten wilt bijvullen, dan zijn amandelen de perfecte ingrediënten voor uw ideale dieet.

Deze eiwitrijke noten bevatten ongeveer 6 gram eiwit in een portie van 1 ounce; waardoor ze een goede snack zijn om je eiwitinname te stimuleren en je tevreden te laten voelen.

Een verhoogde eiwitinname samen met een effectief trainingsprogramma voor weerstand kan helpen bij het opbouwen van droge spiermassa en helpt ook bij het verbranden van vet.

Amandelen bevatten ook weinig koolhydraten, terwijl ze nog steeds veel vezels bevatten, waardoor ze een geweldige aanvulling op het dieet zijn als je je koolhydraten wilt verlagen of granen wilt vervangen.

Amandelmeel is een geweldig alternatief voor tarwebloem voor een verscheidenheid aan producten en kan een zeer smakelijke koolhydraten-, granen- en glutenvrije kruimels voor vis of ander voedsel maken.

Een ons amandelen bevat slechts 5 gram koolhydraten, waarvan 3 vezels, waardoor amandelen de ideale aanvulling zijn op een koolhydraatarme levensstijl, omdat ze beide gezond zijn en interesse en variatie toevoegen.

 

amandelen helpen kankerrisico's te verminderen

 

Verminder het risico op kanker

 

Vanwege het antioxidantgehalte van amandelen zijn deze smakelijke lekkernijen ook belangrijke kankerve strijders.

Natuurlijk zijn er de antioxidanten en vitamine E die kanker en celbeschadiging direct bestrijden .

Dan zijn er de mineralen kalium, koper, chroom, mangaan en magnesium die ons gezond houden en het proces ondersteunen.

Amandelen hebben ook een ontstekingsremmende werking die kan helpen het kankerrisico te verminderen, maar de schadelijke effecten van ontstekingen in het lichaam vermindert.

Een recente studie toonde aan dat de consumptie van hele amandelen de incidentie van ‘afwijkende crypte-foci’ in de darmen reduceerde, wat in feite een gecompliceerde naam is voor het vroege begin van darmkanker.

Uit de studie bleek dat vergeleken met vezels op basis van graan zoals tarwezemelen en cellulose, amandelmeel en amandelolie het risico op deze kanker van de dikke darmkanker aanzienlijk verminderden, wat aantoont dat regelmatige consumptie van amandelen en amandelproducten kan helpen om darmkanker te voorkomen.

 

Amandelen voorkomen galstenen

 

Galstenen voorkomen

 

Galstenen zijn kleine stenen die gemaakt zijn van cholesterol en galzuren en zich vormen in de galblaas.

Voor 80% van de mensen die galstenen hebben, gaan ze volledig onopgemerkt en veroorzaken helemaal geen symptomen.

Echter, als een galsteen vast komt te zitten in een kanaal in de galblaas kan dit 1 tot 5 uur intensieve pijn veroorzaken, en als een galsteen naar de alvleesklier gaat, kan het een ernstige aandoening veroorzaken die bekend staat als acute pancreatitis.

Galstenen kunnen worden voorkomen door gezond eten, lichaamsbeweging en gewichtsbeheersing.

Het is belangrijk om niet op een ‘crashdieet’ te gaan omdat snel gewichtsverlies en zeer caloriearme diëten galstenen kunnen veroorzaken.

Het goede nieuws is dat simpelweg het eten van bepaalde voedingsmiddelen, waaronder amandelen, het risico op vorming van galstenen kan verminderen en u kan helpen pijnlijke of gevaarlijke bijwerkingen te voorkomen.

Amandelen zijn een goede bron van calcium en magnesium die helpen om galstenen te voorkomen door galzuren in de darmen te binden.

Zoals u zich zult herinneren, helpen amandelen ook om het cholesterolgehalte te verlagen en hebben uitstekende antioxiderende effecten, die ook kunnen helpen om galstenen te verminderen.

 

amandelen helpen je langer te leven

 

Verleng het leven

 

Nog een van de vele gezondheidsvoordelen van amandelen en misschien wel het belangrijkste is het vermogen van notenconsumptie om jaren aan je leven toe te voegen.

Natuurlijk, met alle voedings- en gezondheidsvoordelen van noten die we hebben bekeken die bijdragen aan een verminderd risico of ziekte en algemene verbetering van de gezondheid, is dit geen verrassing.

In een onderzoek naar het effect van het eten van noten verzamelden onderzoekers gegevens over bijna 120.000 mensen die in 30 jaar zijn verzameld.

Hun onderzoek toonde aan dat gewone noteneters slanker waren dan anderen, waardoor de algemeen aanvaarde overtuiging werd afgewezen dat noten gewichtstoename veroorzaken.

Maar hun grootste zorg was het effect van het eten van noten op de levensduur.

Het meest voor de hand liggende voordeel was een vermindering van 29% van de sterfgevallen door hartaandoeningen, maar er was ook een vermindering met 11% van het risico om te overlijden aan kanker.

Maar de studie keek ook naar de waarschijnlijkheid dat de deelnemer om welke reden dan ook zou sterven gedurende de periode van 30 jaar.

Ze vonden een toenemende correlatie, met minder dan een keer per week noten eten gekoppeld aan een vermindering van het risico op overlijden met 7%, eenmaal per week gekoppeld aan een verlaging van 11%, twee tot vier keer per week tot een vermindering van 13%, vijf tot zes keer per week tot een korting van 15%, en zeven of meer keer per week, tot een enorme vermindering van 20%.

Dit is een goede indicatie voor het algehele positieve effect dat amandelconsumptie kan hebben op onze gezondheid, ziekterisico’s en de totale levensduur en brengt de verschillende voordelen samen die een regelmatige snack van amandelen ons kan brengen.

 

Hoe u amandelen in uw dieet kunt opnemen

 

Dus je bent overtuigd van de voordelen, maar wat is de beste manier om meer amandelen in je dagelijkse dieet op te nemen?

Uit de onderzoeken en onderzoeken is herhaaldelijk gebleken dat het grootste voordeel van amandelconsumptie te danken is aan het eten van de hele noot , inclusief de dunne bruine schil aan de buitenkant, omdat deze veel antioxidanten, vitamines en mineralen bevat die worden aangetroffen in amandelen.

Dit betekent geblancheerde amandelen, amandelreepjes en witte amandelmeel en melk zullen niet zo gunstig zijn voor de gezondheid als de hele noot.

Deze producten bevatten echter nog steeds de gezonde vetten, vezels en eiwitten van amandelen en kunnen dus nog steeds een gezonde aanvulling op het dieet zijn.

Maar voor een gemakkelijke manier om hele amandelnoten in uw dieet op te nemen, waarom zou u ze dan niet opnemen als tussendoortje of snack in de middag?

De ideale combinatie van voedingsstoffen in een amandel helpt je een energieboost te geven en vult je op zodat je tevreden blijft tussen de maaltijden, wat helpt voorkomen dat je snacken aan ongezond voedsel.

Als u niet snacken, kunnen amandelen nog steeds gemakkelijk worden opgenomen in de hoofdmaaltijden.

Waarom probeer je niet vers gehakte amandelen of je ontbijtgranen of amandelboter op toast?

Gesneden amandelen die op een salade worden gestrooid, geven een heerlijke eiwitschop voor een gezonde maaltijd.

Of voor een glutenvrij diner, waarom geen amandelmeel, verkruimelde kip of vis met gestoomde groenten proberen?

Er zijn zoveel opties voor smakelijke maaltijden en snacks met de veelzijdige amandel.

De ideale portie is ongeveer anderhalve liter per dag, een handvol of ongeveer 23 stukjes.

Dit is een geweldige hoeveelheid om een ​​gezonde, vullende snack te bieden, zonder teveel calorieën aan het dieet te geven, want onthoud dat amandelen een energierijk voedsel zijn.

Als u echter te licht bent en lichaamsgewicht en spiermassa wilt opbouwen, kunt u meer amandelen en noten in uw dieet opnemen.

Met al deze ongelooflijke voordelen voor de gezondheid alles verpakt in een smakelijk pakket, zou je niet willen missen, inclusief amandelen in je dagelijkse voeding.