Superfoods

ALFALFA SPRUITEN HOE EET JE ZE EN HOE VOEDZAAM EN GEZOND ZIJN ZE

ALFALFA SPRUITEN HOE EET JE ZE EN HOE VOEDZAAM EN GEZOND ZIJN ZE

ALFALFA SPRUITEN HOE EET JE ZE EN HOE VOEDZAAM EN GEZOND ZIJN ZE

We hebben allemaal gehoord over verschillende mix van superfoods . Er zijn tarwegras, dan zijn er chlorella, boerenkool, spinazie, quinoa, chiazaden …

Maar heb je gehoord van  luzerne spruiten ?

Alfalfa Sprouts

Deze schattige scheuten zijn in feite ontkiemde alfalfazaden. Ondanks hun kleine formaat bevatten deze spruiten een ton vitaminen, mineralen en andere essentiële voedingsstoffen die het lichaam ten goede kunnen komen.

Dus hoe voedzaam zijn luzerne spruiten precies? Laten we eens kijken, zullen we?

Ijzer

Het is een essentieel onderdeel van hemoglobine in rode bloedcellen. Hemoglobine is de stof die  verantwoordelijk is voor het transport van zuurstof naar cellen door het hele lichaam. Bovendien kan het helpen om een ​​gezond metabolisme te handhaven, de hersen- en spierfunctie te verbeteren, de lichaamstemperatuur te reguleren en bloedarmoede, slapeloosheid en vermoeidheid te behandelen.

ALFALFA SPRUITEN HOE EET JE ZE EN HOE VOEDZAAM EN GEZOND ZIJN ZE

Eiwit

Deze voedingsstof is een grote hulp bij het opbouwen en repareren van weefsels en de productie van lichaamseigen chemicaliën, enzymen en hormonen . Het kan ook helpen bij het reguleren van de bloedsuikerspiegel en het gewicht, het beschermen van het hart en het verbazingwekkend vertragen van het ouder worden.

Voedingsvezels

Vezel helpt niet alleen om een ​​gezond spijsverteringsstelsel te behouden , maar vermindert ook het risico op diabetes, hypertensie, zwaarlijvigheid, beroertes, hartaandoeningen en sommige gastro-intestinale aandoeningen aanzienlijk.

Vitamine K

Het is een zeer belangrijke vitamine voor het behoud van een gezond metabolisme en de hersenfunctie en voor een gezonde bloedstolling . Het bevordert ook de gezondheid van het hart, helpt kanker te bestrijden en helpt bij het bouwen van gezonde botten, tandvlees en tanden.

En bovenop al deze voedzame goedheid, alfalfaspruiten is een goede bron van calcium, vitamine A en C, en sommige B-vitamines . Het heeft ook een lage glycemische index (LGI), waardoor het ideaal is voor mensen met diabetes .

Alfalfa Sprouts

Ze komen vrij veel voor in oosterse gerechten. Het is echter pas sinds kort dat alfalfa spruiten aan populariteit winnen in de Verenigde Staten.

En steeds meer mensen beginnen deze kleine spruiten te vertrouwen. Waarom precies? Het is omdat studies aantonen dat ze zeer effectief zijn in de bestrijding van twee van de meest voorkomende gezondheidsproblemen in het land – diabetes en kanker.

Geen wonder dat mensen zich wenden tot alfalfaspruiten als garnering voor praktisch alle schotels, salades, soepen, sandwiches, wokgerechten en hamburgers. Noem het maar, ze zullen luzerne spruiten erin stoppen.

Veel mensen kweken zelfs hun eigen kleine luzernetuinen . Het is eenvoudig en eenvoudig, en vereist niet veel onderhoud. En wat is het beste aan het kweken van je eigen alfalfaspruiten? Je kunt er zeker van zijn dat ze vers, natuurlijk, biologisch en gezond zijn.

Alfalfa Sprouts Voorzorgsmaatregelen

Natuurlijk, zoals bij veel andere producten, zijn er een paar voorzorgsmaatregelen waar je rekening mee moet houden als het om alfalfaspruiten gaat.

In feite, volgens FoodSafety.gov , jonge kinderen, zwangere vrouwen, vrouwen die borstvoeding geven, ouderen en mensen met een zwak immuunsysteem moet voorkomen dat consumptie van rauwe kiemen.

Waarom? Omdat alfalfaspruiten de neiging hebben om gemakkelijk vervuild te raken. Ze kunnen sommige soorten dodelijke bacteriën bevatten, zoals  E. coli . Er zijn ook enkele meldingen van mensen die na het eten van alfalfa besmet raken met salmonella en listeria.

Mike Doyle, directeur van het Center for Food Safety van de University of Georgia, zei zelfs dat hij “spruiten beschouwt als een van de meest risicovolle voedingsmiddelen die in de detailhandel worden verkocht.” Dit komt waarschijnlijk omdat de spruiten vaak worden gekweekt in onhygiënische omgevingen die praktisch ideaal voor bacteriën.

Hoe Alfalfa Sprouts te eten

Nu weet ik dat het eng klinkt. Er zijn echter manieren om ervoor te zorgen dat u op de juiste manier spruiten hanteert en consumeert. Zolang u alfalfaspruiten op de juiste manier klaarmaakt, vermindert u aanzienlijk de kans dat u door voedsel overgedragen ziekten krijgt .

Als je liever je winkel-gekochte luzerne spruiten rauw eet, is de eerste stap om je handen te wassen met warm water en zeep voordat je de spruiten daadwerkelijk aanraakt. Dit zorgt ervoor dat je zelf geen andere soort bacteriën aan de spruiten zult introduceren.

Als je zeker weet dat je handen helemaal schoon zijn, haal je de alfalfaspruiten uit de container en plaats je ze in een schoon vergiet. Laat het vergiet circa 1 minuut onder koud stromend water lopen. Werp hierbij de spruiten. Dit spoelt het oppervlaktevuil af.

ALFALFA SPRUITEN HOE EET JE ZE EN HOE VOEDZAAM EN GEZOND ZIJN ZE

 

Volgens Food Safety is het belangrijk om je handen te wassen voor en na het hanteren van alfalfaspruiten en het volledig spoelen van de spruiten. Dit zorgt ervoor dat er geen bacteriën worden doorgegeven aan de andere voedingsmiddelen die met de spruiten worden gemengd.

Voordat je deze spruiten daadwerkelijk   in je salade mengt of in je boterham of inwikkellaag legt, moet je ze goed laten uitlekken voordat je ze opeet. Leg ze op een schone papieren handdoek om te zorgen voor een gelijkmatige droging.

En om ervoor te zorgen dat u verse alfalfaspruiten krijgt, moet u controleren of ze knapperig zijn en of ze knoppen hebben. Vermijd drassige of donkerkleurige spruiten om mogelijke voedselgerelateerde ziekten te voorkomen. Tenslotte, zorg ervoor dat u uw overgebleven alfalfaspruitjes binnen vier dagen na aankoop wegdoet.

Een andere optie om luzerne spruiten veilig aan je dieet toe te voegen, is om ze te krijgen van een capsule met voedingssupplement of groen sap zoals Life Essentials .

Inlandse alfalfaspruiten

Als je de neiging hebt alfalfaspruiten te kweken, moet je dit doen. Meng eerst 1 gallon water met 3 eetlepels bleekwater. Laat uw kiemapparatuur vervolgens ongeveer 5 minuten in deze oplossing weken. Terwijl deze weken, doe het dan en maak je eigen handen grondig schoon voordat je de alfalfaspruiten of de gedesinfecteerde apparatuur aanraakt.

Daarna giet je in een kleine steelpan voedsel-grade 3 procent waterstofperoxide en brengt de temperatuur op 140 ℉. U kunt de temperatuur controleren met een kookthermometer.

Doe de alfalfazaden in een metalen zeef en dompel de zaden vervolgens onder in het peroxide. Doe dit totdat de temperatuur terugkeert naar 140 ℉.

Haal de zeef uit de pan en spoel de zaden gedurende ongeveer 1 minuut onder koud stromend water. Vergeet niet om je handen opnieuw te wassen voordat je de gedesinfecteerde zaden behandelt.

Ga je gang en ontkiemen de zaden zoals je normaal zou doen. Vergeet niet eventuele casco’s of zwevende lege zaden van het wateroppervlak in de sprouter te verwijderen. Zodra de zaden zijn ontkiemd en klaar zijn om te eten, volg je de stappen van het wassen van alfalfaspruiten hierboven.

Ik begrijp dat het schoonmaakproces lang en een beetje gedoe kan zijn. Maar ze zijn de enige manier om ervoor te zorgen dat uw alfalfaspruiten veilig zijn om te eten. En zoals ze zeggen, beter dan genezen, toch?

Alfalfa spruiten koken

ALFALFA SPRUITEN HOE EET JE ZE EN HOE VOEDZAAM EN GEZOND ZIJN ZE

 

Andere deskundigen zijn van mening dat het koken van de luzerne spruiten ervoor zorgt dat de bacteriën, indien aanwezig, worden geëlimineerd. Maar dat betekent dat de spruiten goed gaar moeten zijn. Volgens de Britse FSA betekent ” grondig koken ”  “totdat ze heet worden”.

Sommige recepten stellen echter voor om de spruiten op het laatste moment aan het gerecht toe te voegen. Je kunt ze dan maximaal 30 seconden koken. Helaas zal deze snelle kookmethode de alfalfaspruiten niet op de vereiste temperatuur brengen om bacteriën te doden.

 

ALFALFA SPRUITEN HOE EET JE ZE EN HOE VOEDZAAM EN GEZOND ZIJN ZE